سلامت

آسم،علائم و خوراکی های درمانی

بیماری آسم در سالهای اخیر بیشتر گریبان افراد شهرنشین بخصوص شهرهای آلوده را گرفته است.در کشور ایران بین 5 تا 14 درصد افراد بسته به مکان زندگی یشان مبتلا به این بیماری میباشند.چنانچه اطلاعاتی در این خصوص داشته باشیم شاید بتوان از عوارض آن کمی کاست و آنرا کنترل نموده و سعی نمود بیماری به مراحل حاد و خطرناک نرسد.

آسم
آسم

هرچند تحقیقات در خصوص آسم همچنان ادامه دارد اما برخی از زوایا و دلایل ابتلای به آن به روشنی مشخص نیست .معمولا وقتی راههای تنفسی افراد تنگ و متورم شده و بیش از اندازه مخاط تولید کنند علائم تنگی نفس آشکار میشود که در نوع مزمن آن آسم گفته میشود.

این بیماری قابل انتقال نیست اما وضعیت ژنتیکی تا حدودی در انتقال آن تاثیرگذار تشخیص داده شده است.

آسم
آسم

علائم و نشانه های آسم

معمولا عمده ترین نشانه های این بیماری با تنگی نفس فرد یا به سختی نفس کشیدن وی همراه است که همزمان با آن میتواند به سرفه های پیاپی  و خس خس سینه  نیز اشاره نمود.

اما در سنین بالاتر ممکن است با دردهای ناحیه سینه ،تپش قلب  و خستگی های مفرط نیز همراه شده و علائمی اینچنینی از خود بروز دهد.

محرک های بیماری آسم

به دلیل اینکه این بیماری از گروه بیماری های حساسیت زا یا آلرژیک میباشد،محرک یا عواملی در بروز یا تشدید آن به شدت موثر است.اما این محرک ها در همه بصورت یکسان عمل نمیکنند بلکه در شرایط مختلف تاثیرات متفاوتی را روی افراد مختلف از خود نشان میدهند.

بصورت کلی این عوامل عبارتند از :

بیشتر بخوانید  عسل مخصوص دیابتی ها نداریم

سرماخوردگی های مزمن و عفونت های تنفسی

آلودگی های هوا بخصوص در مناطق پرگردو غبار

هوای سرد بخصوص برای تنفس

استرس ها و احساسات ناگهانی هیجانی

دخانیات

فعالیت های فیزیکی در کسانی که آسم دارند

برخی از داروها

درمان آسم

بهترین روش درمانی این بیماری  مراجعه به یک پزشک متخصص آلرژی و ریه است که تبحرکافی در خصوص روند بیماری آسم داشته باشد.هرچند ممکن است این بیماری بصورت کامل درمان نشوداما میتوان با روشهای درمانی و شیوه های زندگی بصورتی آنرا کنترل نموده و از عوارض آن کاست.

داروهای متعددی برای درمانهای بلندمدت و کاهش عوارض این بیماری استفاده میشود که حتما تشخیص آن بوسیله پزشک متخصص امکان پذیر میباشد.

اما معمولا برای کنترل حمله های این بیماری  که موجب شوک تنفسی به فرد میشود اسپری هایی استنشاقی وجود دارد که با نظر پزشک مربوطه توصیه میشود.

در خصوص خوراکی های مفید برای این بیماری همزمان با دوره های درمانی موارد زیر برای این بیماری و برای تنفس بهتر در طب سنتی و طب جدید مفید تشخیص داده شده است:

انواع غلات،سیر،خانواده کلم،دانه های روغنی،امگا 3 ، روغن زیتون،سیب و بسیاری از میوه ها و سبزیجات تازه

تدوین و گردآوری:مجله ایران

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا