آشپزی

آلبالو پلو را به یادماندنی درست کنید

خیلی کم هستند بین ایرانیان که آلبالو پلو را دوست نداشته باشند و این غذا جزء یکی از علاقه مندی هایشان نباشد.

هنر برخی از بانوان ایرانی در تهیه آلبالوپلو نه تنها در پخت و طرز تهیه آلبالوپلو میباشد که در تزئین این غذای خوشمزه نیز از خود سلیقه های بسیاری به خرج میدهند.

این غذا در بین برخی از کودکان و نوجوانان با ستقبال خوبی مواجه شده و به نظر میرسد خیلی از آقایان نیز به آن خیلی علاقه مند هستند.

از آنجائیکه خود آلبالو مورد اقبال بسیاری از افراد میباشد ،غذای ایرانی آلبالوپلو نیز با استقبال بسیاری مواجه میشود.از سوی دیگر این غذا را میتوان در مهمانی ها به عنوان یک غذای ویژه و خاص سرو کرد که باعث رنگین تر شدن سفرهای مهمانی خواهد بود.

هر چند آلبالو یک میوه تابستانی است که استفاده تازه از آن برای تهیه آلبالوپلو آنرا بسیار لذیذتر میکند اما بانوان باتجربه برای تغییر ذائقه اهالی منزل آلبالو را در فصل تابستان تهیه نموده و پس از خروج دانه های آن ،برای فصل های دیگر بخصوص زمستان و ایام عیدنوروز آنرا در فریزر نگه داری میکنند.

بنابراین میتوان گفت این غذای خوشمزه را غذای فصلی نمیتوان دانست.

آلبالوپلو را میتوان همراه با مرغ ،گوشت قلقلی و بصورت ساده تهیه نمود که البته در این مطلب مجله ایران طرز تهیه انرا با گوشت قلقلی آموزش میدهیم.

مواد لازم برای تهیه آلبالوپلو

آلبالو حدود یک کیلو

برنج حدود 5 پیمانه

شکر حدود نیم کیلو

گوشت چرخ کرده حدود 300 گرم

پیاز متوسط یک عدد

زعفران

بیشتر بخوانید  طرز تهیه کوکی انار

نمک و فلفل و زردچوبه

آلبالو پلو

آلبالو پلو
آلبالو پلو

طرز تهیه آلبالوپلو

بعداز شستشوی آلبالو ها ابتدا هسته آنها را جداکنید.خوشبختانه بر خلاف قدیم دستگاههای مکانیکی ارزان قیمت خانگی به بازار ارائه شده که کار شما را بسیار آسان خواهد نمود.

آلبالوها را داخل یک قابلمه استیل بریزید.(برای پخت از قابلمه لعابی نیز میتوانید استفاده کنید ولی از ظرف مسی استفاده نکنید چرا که رنگ آلبالوهای شما را تیره خواهد نمود)

شکرها را به آلبالوها اضافه نموده و حدود یک ساعت صبر کنید تا آلبالوها به اصطلاح آب بیندازد.کمی آب اضافه کنید(خیلی کم) و آنرا روی شعله ارامگاز قرار دهید تا جوش بیاید.

باید بالای سر قابلمه بایستید وگرنه کف آلبالوهاموجب سررفتن قابلمه خواهد شد.

به آرامی کف آلبالوها را بگیرید تا کم کم شربت ان رو به غلظه برود(البته نه خیلی غلیظ)

سپس آلبالوها را از روی گاز برداشته و پس از سرد شدن آنها را از داخل صافی رد کنید.(آب آلبالوها را نگه دارید)

گوشت چرخ کرده را همراه با پیاز رنده شده ورز دهید و نمک و فلفل و زردچوبه به مفقداری به آن اضافه کنید.آنها را به شکل کوفته های کوچک درآورید(قلقلی) و سپس داخل یک ماهیتابه که حاوی روغن به اندازه کافی میباشد شروع به سرخ شدن کنید.کمی که از سرخ شدن قلقلی ها گذشت به آرامی از آب آلبالوهای باقی مانده روی قلقلی ها ریخته تا ادامه پخت گوشت قلقلی با شربت آلبالو همراه باشد که مزه آلبالو به گوشت های شما نفوذ نماید.

برنج را که بطور معمول خیس کرده اید بعد از جوش متناسب آبکش نموده و ته دیگ مورد علاقه خود را مانند سیب زمینی یا نان لواش پیش بینی کنید سپس بصورت لایه لایه از برنج و آلبالو ها و گوشت قلقلی درون قابلمه ریخته و آنرا دم کنید.

بیشتر بخوانید  طرز تهیه انواع دسرهای مجلسی ساده و خوشمزه

وقتی برنج آماده شد و دم کشید آنرا با کمی برنج زعفرانی و خلال پسته تزئین نمایید.

چند نکته در خصوص تهیه آلبالوپلو

  • شکر گفته شده بسته به ذائقه شما دارد،اگر شیرین نمی پسندید میتوان حتی شکر را حذف کرد.
  • از دارچین و زعفران و هل پلویی برای خوش طعم شدن آلبالوپلو میتوانید استفاده کنید.
  • بهتراست خلال پسته را کمی خیس کنیم و آنرا قبل از استفاده در تزئین آلبالو پلو کمی تفت دهیم(حدود یک دقیقه)

 

تدوین و گردآوری:مجله ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا