موفقیت

آینده نگری ،اهرم قدرت در زندگی

معمولا به هنگام نصیحت های بزرگترها به کوچکترها واژه آینده نگری زیاد به میان می آید.

البته منظور در اینجا کوچکترهای سنی هستند و نه منظور کودکانی و نوجوانان.وقتی کسی کاری را در زندگی در پیش دارد و با منطق حاکم بر تفکرش از مشورت گرفتناستفاده میکند،اولین توصیه ها و پیشنهادات توسط افراد با تجربه معمولا آینده نگری امر مورد نظر است.

این موضوع میتواند در زندگی شخصی باشد یا در مسیر یک کسب و کار تجاری ،میتواند در خصوص ازدواج باشد یا در خصوص تربیت بهتر فرزندان و …

بنابراین آینده نگری طبق تجربه پیشینیان یکی از مهمترین فاکتورهای تصمیم گیری در هر کدام از زمینه های زندگی است.

برخی از افراد را در پیرامون خود میبینیم که پس از انجام کارهایی که در پیش گرفته اند و نتایجی که بدست آورده اند ،تصور می کنیم که آینده را دیده اند.غافل از اینکه میدانیم دیدن آینده برای کسی امکان پذیر نیست.

پس حتما طبق فرمول هایی میتوانند عملا آینده را بسازند.به هنگام هرگونه انتخاب یا تصمیم گیری عملا به عواقب در پیش رو فکر میکنند و قدر زمان را در محاسبات خود به درستی میدانند.

این افراد کسانی هستند که موفقیت های بدست آمدشان را مدیون تفکر منطقی به هنگام تصمیم گیری هایشان میباشند تا آنها را از میانه راه یا انتهای راه پشیمان برنگرداند.

البته در برخی از موارد شرایط محیطی تاثیرهای نابهنگام در روند مسیرهای زندگی و کار هر انسانی خواهد گذاشت اما بطور معمول ،فرمول  درست کار میکنند.

مثلا یک فرمول میگوید اگر کسی بصورت آگاهانه تلاش سازنده ای را در پیش بگیرد و بصورت مستمر آنرا ادامه دهد حتما از نتایج قابل توجه آن بهره مند میشود.

بیشتر بخوانید  اگر انگیزه‌ای ندارید، بخوانید

یا فرمولی دیگر در مورد ازدواج میگوید،اگر تمام تصمیم گیری ها در خصوص ازدواج و انتخاب همسر هر فرد بر اساس احساسات انجام گیرد،به زودی پشیمانی گریبان دوطرف را خواهد گرفت.

یا در مثالی دیگر میتوان به اعتماد به افراد ناشناخته اشاره نمود که احتمال بسیار زیاد با اعتماد به افرادی که از آنها شناخت کافی نداریم ،ندامت سراغ مان خواهد آمد.لذا لازم است در خصوص عنصر اینده نگری بیشتر و عمیق تر دقیق شویم تا بعدا جمله هایی آشنایی مانند جمله های زیر را نگوییم:

اینکار را کردم و پشیمان شدم

بی اندازه به او اعتماد کردم

بدترین تصمیم ممکن را گرفتم

چرا عاقل کند کاری که باز آید پشیمانی

آینده نگری
آینده نگری

فاکتورهای مهم آینده نگری

  • کنترل بر احساسات و استفاده بجای از آنها
  • ایجاد تعادل در مسیر پیش رو
  • تطبیق بین خواسته ها و واقعیات
  • تلاش مستمر برای کسب اهداف
  • استفاده از مشاوره های صحیح و بجا

ویژگی افراد آینده نگر

تفاوت در اندیشه.شاید اولین مورد افراد آینده نگر باشد.گاهش وقتها لازم است از روش های معمول فاصله گرفت و با نگرش های جدید به مسیر زندگی نگریست.

ذهن باز در برابر فرصت ها.فرصت ها بهتر و بیشتر توسط افراد آینده نگر  شناسایی و به اختیار گرفته می شوند.آنها میدانند موقعیت های خوب و همیشه در مسیر انسان سبز نخواهد شد.

مسئولیت پذیری در مقابل خود.آنان میدانند که آینده هر چه هست محصول تفکر و حرکت امروز خواهد بود.بنابراین مسئولیت فردای خود را میپذیرند و آنرا بر اساس شانس و اقبال بنا نمی کنند.

گذشته را رها میکنند.متاسفانه بسیاری از افراد در گذشته زندگی میکنند در حالیکه طبق ضرب المثل معروف در گذشته زندگی کردن مانند دنبال باد دویدن است.افراد آینده نگر میدانند که گذشته میتواند ربطی به آینده پیدا نکند و آنان در بخش های مختلف زندگی خود سرفصل های جداگانه ای برای تصمیم گیری و تلاش آگاهانه باز میکنند.

بیشتر بخوانید  از بازاریابی چه میدانید؟

یادمان باشد این صفت قابل آموختن و تمرین کردن است تا در آن مسیر بدانیم که ما هم امکان تطبیق فرمول های صحیح زندگی را با خودمان داشته و آینده نگری راحتی در کارهای کوچکی مانند ایراز یک عقیده و یک سخن نیز در پیش بگیریم.

مولی متقیان حضرت علی علیه السلام در خصوص آینده نگری میفرمایند:

تدبیر و آینده نگری پیش از عمل،از پشیمانی ایمن میسازد.

مجله ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا