روانشناسی

از رنگ درمانی برای انرژی بخشی استفاده کنید

از آنجائیکه رنگ در زندگی بشر تاثیر به سزایی دارد  رنگ درمانی یکی از شاخه های غلوم روانشناسی تلقی میشود که بر اساس آن با توجه با تاثیر رنگها بر بدن و روان اشخاص میتوان به برخی تغییرات در روحیه و جسم افراد پرداخت.

بحث تاثیر رنگ از قدیم الایام در همه فرهنگ ها و ملل وجود داشته است اما در دهه های اخیر بررسی تاثیر علمی آن به مراتب بیشتر از گذشته مورد توجه واقع شده است.

هرچند ظاهرا انسانها رنگ های خاصی مورد علاقه دارند اما تاثیر گذاری علمی از دیدگاه روان شناختی در تاثیر مبحث مجزایی تلقی میشود.

رنگ درمانی که به آن کروموتراپی نیز گفته میشود از توانایی و قدرت رنگها برای تنظیم ارتعاشات بدن بهره گرفته میشود.سالم و متعادل نگه داشتن جسم و ذهن اهدافی هستند که در این علم مطالعه شده و کاربرد دارند.

بر اساس اصول رنگ درمانی عناصر مختلف مانند اعضا بدن که در فرکانس های منحصر به فردی ارتعاش دارند میتوانند تحت تاثیر رنگها ،ارتعاشات شان تغییر پیدا کند.

افرادی که دارای سلامت جسم و روان هستند معمولا دارای فرکانس های متعادل بوده و زمانیکه بیماری های جسمی و روحی به سراغ شخص می آیند نظم و تعادل فرکانس ها و ارتعاشات آنها بهم می ریزد.

اگر دقت کرده باشید وقتی رنگ سفید از منشوری میگذرد به رنگین کمانی از رنگها تبدیل میشود.در راستای این جریان هنگامی که انرژی تابشی و ماده تعامل پیدا میکنند ،رنگ ها به نظر می آیند.

تاثیر رنگها  روی بدن

رنگ های مختلف تاثیرات گوناگونی روی بدن انسان دارند که میتوان با توجه به نیازهای روحی و جسمی از آنها بهره برد . به تعدادی از تاثیر گذاری این رنگها اشاره ای کوتاه خواهیم داشت:

بیشتر بخوانید  اینستاگرام را ترک کنید

قرمز

رنگی با افزایش انرژی ،اشتیاق و عشق ،نشان دهنده قدرت و عزم جدی

با افزایش سوخت و ساز بدن و افزایش فشار خون

تقویت اشتها و تقویت حس بویایی و افزایش حساسیت های جوانه چشایی

رنگ درمانی
رنگ درمانی

زرد

رنگ زرد جزء اولین رنگهایی است که توجه ر انسانی را به خود جلب میکند.

آرامش ذهن و خواب آلودگی با خود می آورد.

کاهش فشار خون و سرخوشی بجای کیگذارد.

از سویی رنگ زرد میتواند نشانگر نجابت باشد و از سویی نشان از ترس و نگرانی را میرساند.

آبی

معمولا در بیشتر نقاط دنیا از آبی به رنگ آرامش یاد میکنند.نتایج تاثیر این رنگ میتواند کاهش دمای بدن،کاهش تعریق بدن،تنفس عمیق و کاهش ضربان قلب باشد.

سبز

رنگ غالب طبیعت سبز است.رنگ رشد و نمو و باروری تلقی میشود.امنیت سازی را در ذهن تقویت میکند و قدرت شفابخشی قابل ملاحظه ای در آن ثابت شده است.

معمولا نشانده تقوا و صداقت است و نتیجه کلی ان آرامش و ملایمت میباشد.

سفید

نشان از پاکی و بکر بودن دارد.امنیت را با خود به ارمغان می آورد.معمولا در شروع کارها بسیار مثبت ارزیابی میشود.

رنگ درمانی

رنگ درمانی
رنگ درمانی

سیاه

رنگ قدرت و رسمیت است.

گاهی القا ترس و ناشناخته ها را با خود دارد. و در بسیاری از فرهنگ های دنیا نشان از اندوده و غم دارد.

البته شناخت و درک و تاثیرگذاری رنگها از انسانی به انسان دیگر میتواند تغییر کند.اما غالبا نکاتی که یادآوری کردیم در بیشتر ارزیابی ها و اکثر فرهنگ ها مورد تایید مردمان است.

روانشناسی رنگها در سالهای اخیر بسیار کاربردی شده است.متخصصینی مانند دکوراتیوها به شدت از این موضوع جهت پیشبرد اجرای تخصصی کارهای خود بهره میگیرند.همچنین در صنعت بازاریابی نیز رنگها تاثیر بسیار مهمی در نیل به اهداف مجموعه ها و شرکت ها خواهند داشت.

بیشتر بخوانید  راه‌های نجات از افسردگی ؛ برای کمک به فرد افسرده این ۷ جمله را به او بگویید

هرچند تحقیق در خصوص تاثیرگذاری و نحوه استفاده از قدرت نفوذ رنگها همچنان در بین محققان در دنیا ادامه دارد،مطالعه در آثار گذتکان نشان میدهد که چینی ها و مصری ها در دوران قدیم از رنگها حتی برای شفابخشی بهره میگرفتند.

ارزیابی و تجربه خود را از تاثیر رنگها در زندگی خود در ذیل همین پست با دیگران به اشتراک بگذارید.

تدوین:مجله ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا