سلامت

اهمیت صبحانه در وعده های غذایی

هرچند از قدیم با ضرب المثل ها و داستانهای مختلف اهمیت صبحانه را بزرگترها به ما یادآوری نموده اند اما بد نیست بصورت اجمالی به برخی از موارد مهم تاثیرگذار وجود صبحانه منظم در رژیم غذایی انسان اشاره ای بنماییم.

بدن انسان پس از گذشت ساعت ها که در آرامش سپری کرده است و برای یک شروع روز جدید نیاز به انرژی لازم داشته و از سوی دیگر برخی از فاکتورهای متابولیسم بدن بدون صبحانه نخوردن و بی اهمیتی به آن ناقص عمل میکنند.

این عوامل باعث بسیاری از گرفتاری ها در افراد مختلف و سنین گوناگون میشود.در دانش آموزان و دانشجویان نخوردن صبحانه باعث افت قند خون شده و مراحل یادگیری و آموزش پذیری را با کندی و ضعف روبرو میکند.همچنین نخوردن صبحانه در همه سنین بخاطر عدم تنظیم قندخون موجب کاهش عکس العمل ها ،بهم ریختگی روحیه و ایجاد تنش های عصبی بیشتر از حالات عادی خواهد شد.

اهمیت صبحانه

اهمیت صبحانه
اهمیت صبحانه

از سوی دیگر خوردن صبحانه علاوه بر تامین بسیاری از نیازهای بدن در شروع روز به تنظیم گوارش انسان کمک نموده و به موقع در دفع مواد زاید سیستم گوارشی بدن کارایی کاملی از خود نشان میدهد.

از آنجائیکه خوردن صبحانه از لحاظ روحی در شخص این تصور را بوجود می اورد که یک وعده غذایی را کامل به بدن خود رسانده است،در وعده های غذایی دیگر معمولا از پرخوری تا حدود زیادی اجتناب نموده و بنابراین زمینه های چاقی افراد تشدید نخواهد شد.

صبحانه بهتر است از پروتئین ها ،غلات و شیر و در صورت امکان میوه یا آبمیوه تشکیل شده تا علاوه بر انرژی لازم برای شروع یک روز مفرح نیازهای دیگر بدن را نیز پوشش دهد.

بیشتر بخوانید  علت اصلی گرفتگی عضلات

تدوین:مجله ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا