روانشناسی

این کارها شما را درمسیر افسردگی قرار خواهند داد

خیلی وقتها تصور میکینم افراد افسرده و خصلت افسردگی حتما با آثار پیچیده ای نمایان میشوند.غافل از اینکه در خیلی از موارد افراد افسردگی دارند اما یا خودشان نمیدانند یا مشگل آنها هنوز به مرحله حاد شدن نرسیده است.

مشگلات روحی در زندگی انسان بسیاری از مشگلات بعدی مانند مشگلات جسمی،ناامیدی،بی انگیزگی برای تلاش حرکت به سمت جلو و … را در پی خواهد داشت.

لذا طبق پژوهش متخصصان بهتر است از برخی از اموری که بصورت ناخودآگاه ما را درمسیر ناامیدی های روحی و افسردگی سوق میدهد پرهیز کنیم.به تعدادی از این فاکتورها اشاره ای کوتاه خواهیم داشت.

تضعیف عزت نفس و اعتماد به نفس

وقتی ما با کارهای مختلف و مقایسه ها و اموری که عزت نفس و اعتماد به نفس ما را تضعیف میکنند ،ناخودآگاه از روح خود خرج میکنیم بصورت معمول در مسیر کاهش قدرت درونی و افسردگی قرار میگیریم.

بهبود عزت نفس و اعتماد به نفس که دو مقوله جداگانه و بسیار مهم هستند خود نیاز به مباحث مختلفی دارند اما بایستی بدانیم هرگاه در جهت تخریب این دو کاری انجام  میشود حتما قدمی در مسیر تضعیف های روحی برداشته شده است.

افسردگی
افسردگی

ایده آل گرایی و انتظار بهترین ها

معمولا کسانی که تصور بزرگ پنداری دارند و اهداف خود را با زمان بندی درست ترسیم نکرده اند حتما از دستاوردهای کوچک خرسند نمیشوند و تنها در بدست آوردن ها به نتیجه نهایی فکر کرده و تلاش هایشان برایشان ثمری ندارد.

شادی های کوچک باعث حفظ روحیه اشخاص و انگیزه برای تلاشهای بیشتر آنان در مسیر زندگی خواهد شد.انتظار لحظه های بزرگ ممکن است به آسانی دست یافتنی نباشند و تنها به نقطه پایان فکر کردن ثمری جز تضعیف روحیه و تشدید افسردگی، دستاورد دیگری نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید  ۱۰ نشانه علاقه مندی یک دختر به شما

مقایسه با دیگران

البته در سالهای اخیر که زرق و برق زندگی ها افزایش یافته و ملاک ها تا حدود زیادی داشته های مادی تلقی میشود و این موضوع از طرق مختلف مانند شبکه های مجازی همیشه جلوی چشم ما هستند باعث دلخوری و غمگین شدن های متوالی ما خواهد بود.اگر خود را همیشه در مقایسه با دیگران بخصوص با کسانی که از رفاه بیشتر یا داشته های بیشتر نسبت به ما هستند خود را مقایسه کنیم.بدیهی است مقایسه زمانی مثبت و سازنده است که الگوی حرکت و انگیزه بخش تلاش ما باشد نه آنکه مرتبا به خود یادآوری کنیم حتما ما لایق برخی داشته های مادی و معنوی نبوده ایم.

ارتباط با افراد منفی

بارها در خصوص افراد منفی نگر که متاسفانه بنا به دلایل مختلف این روزها هم کم نیستند در مجله ایران نکانی را یادآوری کرده ایم.

شوربختانه تاثیر افراد منفی نگر به مراتب بیشتر از مشگلات واقعی پیش روی ما هستند . بنابراین هنگامی که شما مرتبا در اطرافتان نغمه های مخالف و منفی بشنوید از روحیه ای شکننده برخوردار خواهید شد و نتیجه آن گام گذاشتن در مسیر افسردگی خواهد بود.

توجه بیش از اندازه به ظاهر

هیچ شکی نیست ظاهر خوب و مطلوب میتواند در خرسندی ما تاثیر مهمی داشته باشد اما با مطالعه منصفانه خواهیم دید که بسیاری از افرادی که از نعمت های مختلف ظاهری برخوردار هستند از روحیه ضعیفی رنج میبرند و برعکس خیلی ها را هم دیده ایم که علی رغم محدودیت های مختلف ظاهری و حتی جسمی اسطوره های دستاوردهای مختلف بوده اند.لذا تاکید زیاد روی این موضوع حتما به روحیهما آسیبی زیادی وارد خواهد کرد و عزت نفس ما را کاهش خواهد داد.

بیشتر بخوانید  حد و مرز انتقاد از همسر چیست؟

افسردگی

افسردگی
افسردگی

انتظار بیش از اندازه

خیلی ها دنبال شانس خود درهای مختلفی را می کوبند.البته باید یادمان باشد هر مسیری زمان خاص خودش را می طلبد.مثلا کسی که میخواهد دیپلم بگیرد بطور معمول بایستی دوازده سال درس بخواند و اگر دانش آموز کلاس اول انتظار دیپلم گرفتن یکساله داشته باشد مسلما موضوع بیشتر به طنز شبیه خواهد بود.

بنابراین وقتی در هر مسیری بصورت آگاهانه زمان مناسب را در نظر بگیریم از روحیه قدرتمندتری برخوردار خواهیم بود و عوامل افسردگی کمتر سراغ ما خواهند آمد.

ترس و نگرانی

ترس و نگرانی های پی در پی یکی از مهمترین عوامل تشدید افسردگی ها و ناراحتی های روحی افراد مختلف در بیشتر جوامع به شمار میروند.باید یادمان باشد نگرانی یک الگوی فکری است که در ذهن ما موج میزند و نباید به استقبال آن رفت.

لازم است با تمرین های پیاپی درصدد تقویت و بهبود روحیه خودمان نسبت به خوش بینی های ممکن باشیم.

البته در تشدید رویداد افسردگی عوامل کوچک و بزرک دیگری نیز میتوانند نقش داشته باشند.عواملی همچون وابستگی بیش از حد به شبکه های ارتباطی مجازی و اینترنت،وابستگی بیش از حد به تلویزیون،کنار نیامدن با نوع شغل و محیط آن،عدم تعامل با خانواده(بخصوص زن و شوهر ها)،تغذیه نامناسب ،برخی از داروها و ….

اما نکته بسیار پراهمیتی که در این خصوص بایستی یادآور شد اینست که تا زمانیکه افراد خود تمایلی به بهبود نداشته باشند بهترین روانشناسان و بهترینشرایط نیز تغییری در آنها نمیتوانند ایجاد کنند.

یادمان باشدحتما منتظر یک گوشه نشینی حاد برای اثبات افسردگی اطرافیانمان یا خودمان نباشیم.این مشگل یکباره ظهور نمیکند و بایستی با قرار گرفتن در مسیر تلاش زندگی و هدفمندی آگاهانه از ریشه با آن مقابله نمود.

بیشتر بخوانید  بدبینی به همسر اشکال متفاوتی دارد

تدوین:مجله ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا