موفقیت

بررسی مهارت تصمیم گیری

با وجود اینکه انسان هوشمند ترین موجود جهان است اما در بسیاری از موارد تصمیم گیری برایش سخت و مسیر پیش روی او بوسیله همین تصمیم ها در کل زندگی تغییرات بنیادی میکند.

لذا لازم است مهارت تصمیم گیری را تمرین نموده و اصول کلی آنرا بدانیم تا با انتخاب هایبجا و درست از پشیمانی های آینده جلوگیری کنیم.

زندگی هر انسانی را معمولا انتخاب های او میسازد و در مرحله انتخاب بین مسیرهای مختلف در مقاطع گوناگون زندگی از تحصیل و رشته درسی گرفته تا انتخاب در زندگی و تصمیم گیری در خصوص چگونگی انتخاب کار همگی تکه های پازلی هستند که هم در تصویر کلی زندگی افراد تاثیر گذاشته و هم ری یکدیگر تاثیر دارند.

در این مطلب مجله ایران قصد نداریم مهارت تصمیم گیری را از زوایای پیچیده روانشناختی بررسی کنیم اما نکاتی مهم در راستای آنرا با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

تصمیم گیری
تصمیم گیری

اما در خصوص تعریف تصمیم گیری علمای فنون روانشناسی معتقدند که به فرآیند ذهنی گفته میشود که بین چند اقدام یکی را گزینش و آنرا انجام دهیم.

معمولا افراد بر اساس تجارب قبلی و با نقش پررنگ  ضمیر ناخودآگاه و با احساس و ندای درون خود تصمیم های مختلفی میگیرند برخی از این تصمیم ها بر اساس احساس و غلبه آن گرفته میشود.

اما در برخی دیگر علاوه بر توجه به ندای درونشان به شیوه های استدلالی نیز روی می آورند .پس بهتر است چند نکته را در این راستا یادآور شویم:

ابتدا به ندای درون توجه کنید اما نگذارید این ندای درونی شما افسار امور را در دست بگیرد.

بیشتر بخوانید  پیشنهاد چند راهکار برای تقویت اراده

در قدم بعدی حتما گزینه هایی که  لازم است از بین آنها انتخابی برای تصمیم گیری انجام شود را در یک لیست جمع آوری کنید.

سپس نوبت رسیدن به سوالات مختلف در مسیر هر کدام از گزینه های انتخابی است .برای هرکدام از گزینه ها سوالات منطقی همراه با توجه به احساسات تان بپرسید تا در گام بعدی جواب های آنها علائم راهنمای شما در مسیر انتخاب باشند.

در بدست آوردن جواب سوالات از مشاوران امین و متخصص و با تجربه بهره بگیرید. زمان و شرایط آینده خود را حتما لحاظ کنید تا تنها احساس امروزتان در تصمیم گیری دخیل نباشد.

یکی از مهمترین جنبه های گرفتن تصمیم بجا و درست کسب اطلاعات کافی است.هرچقدر اطلاعات شما بیشتر و صحیح تر باشد ،تصمیم گرفته شده با پشیمانی کمتری همراه خواهد بود.

یادمان باشد در روند تصمیم گیری الگوسازی تنها کافی نیست حتما لازم است علاوه بر الگوسازی ها شرایط ویژه خودمان را نیز در نظر بگیریم.به هر صورت خلق و خوی و احساس انسانها در نقاط مختلفی با یکدیگر متفاوت است و لزوما اگر کسانی تصمیمی را در زندگی گرفته اند با این معنی ما را روبرو نمیکند که به همان تصمیم گیری ما نیز همان نتایج را خواهیم گرفت.

در راستای تصمیم گیری های بجا و صحیح شاید یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده اهداف هر شخص است.بدون هدف تصمیم ها معمولا با نتایج بسیار ضعیفی روبرو خواهند بود.

پس از بررسی های لازم نوبت عمل است.با توجه به  برنامه ریزی های انجام شده تصمیم های خودتان را به سرعت عملی کنید.

بیشتر بخوانید  ثروتمند نشدن ما چه دلایلی دارد؟

تدوین:مجله ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا