سلامت

خواص معجزه آسای سیر

هر چند خیلی ها از بوی سیر فرار میکنند اما اگر خواص معجزه آسای سیر را بدانند شاید گاهی بوی نامطبوعش را تحمل نموده و به آسانی از کنار خواص سیر نگذرند.

سیر که معمولا آنرا جزئ گیاهان و یسزیجات میدانیم یک گیاه علفی است که در قسمت ریشه خود با غوزه هایش خواص خود را یدک میکشد.

سوابق استفاده از آن به دوران کهن برمیگردد و در حکاکی های اهرام مصر سیر را رویت کرده اند و بر این باورند که برای سلامت نگه داشتن کارگران در آن دوران هر روز به آنها سیر میخوراندند.

یکی از شاخصه های خواص سیر که معمولا عموم مردم آنرا به این خواص میشناسند ،خواص میکروب کشی است.

این گیاه ارزشمند دارای پتاسیم،منیزیم،آهن،کلسیم و ویتامین C  و همچنین منابع سرشاری از فولیک اسید را در درون خود داراست.

خواص سیر

فواید و خواص سیر بسیار زیادند که البته هر از گاهی در تحقیقات جدید پزوهشگران ویژگی خاص جدیدی برای این گیاه معرفی میگردد.

اما ما در این مطلب مجله ایران به خواص مهمتر و اثبات شده سیر اشاره ای خواهیم داشت.

کاهش فشار خون

سیر با دارا بودن ماده آلیسین میتواند رگ های بدن را کمی شل و نرم نموده و بنابراین در کاهش فشار خون بالا موثر باشد.ضمنا به دلیل اینکه جلوی تجمع زیاد پلاک ها را نیز میگیرد در جلوگیری از لخته شدن خون نیز موثر است.

بهبود سرماخوردگی

از آنجائیکه خواص میکروب کشی این گیاه ارزشمند به طرق مختلف به اثبات رسیده است ،معمولا به هنگام شروع سرماخوردگی اگر یک یا دو حبه سیر توسط فرد سرماخورده استفاده شود باعث تسریع در بهبود فرد خواهد شد.

خواص سیر
خواص سیر

بهبود شرایط گوارشی

معمولا اگر در رژیم غذایی سیر گنجانده شود در هضم غذا بسیار موثر است.سیر در عملکرد روده ها بسیار مثبت عمل نموده و باعث راحتی جذب مواد مغذی خواهد بود.از سوی دیگر این گیاه برای درمان و کاهش سوزش های سر دل نیز توصیه میشود.برای مشگلات اسهال و از بین بردن کرم های روده ای مضر نیز تجویز میگردد.

بیشتر بخوانید  7 نوشیدنی طبیعی برای پاکسازی کلیه ها

تنظیم قند خون

 با توجه به کاهش قندخون توسط سیر ،افرادی که دیابت دارند میتوانند از این گیاه به عنوان متعادل نگه داشتن قند خون بهره بگیرند.

ضمنا افرادی که با توجه به شرایط مختلف مانند عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی احتمال دیابتی شدن را دارند ،با مصرف سیر تا حدود زیادی میتوانند از آن جلوگیری به عمل آورند.

حفظ پوست سالم

 سیر با توجه به مواد آنتی بیوتیک دار میتواند برخی از مشگلات پوستی را بکاهد . از جمله این مشگلات میتوان به جوش های پوستی و صورت ،صدفک،تاول های تبخالی اشاره نمود.همچنین در به تاخیر انداختن پیری سلولهای پوستی بسیار موثر بوده و مانعی برای اشعه ماورای بنفش مضر برای پوست تلقی میگردد.

بهبود آسم و ناراحتی های تنفسی

سیرهای خرد شده همراه با سرکه مالت یا حبه های سیر آب پز شده همراه با عسل تاثیر قابل ملاحظه ای در کاهش مشگلات تنفسی بخصوص ناراحتی های ناشی از آسم خواهد داشت.

کاهش وزن

یکی از علاقه مندی های بسیاری از افراد در بین آقایان و خانم ها یافتن مواد طبیعی برای کنترل وزن میباشد که با ضرر توام نباشند.

سیر در این جهت با اثر گذاری ژن های مرتبط با تولید سلولهای چربی جلوی آنها را تاحدودی گرفته و از طرفی باعث کاهش کلسترول بد در بدن میشود.

بنابراین میتواند به عنوان یک ماده طبیعی برای کاهش وزن و کنترل وزن برای علاقه مندان این حوزه محسوب گردد.

جلوگیری از چرب شدن کبد

با توجه به آنتی اکسیدان های بسیار مفید در سیر این ماده میتواند از ناهنجاری هایی که آنرا چرب شدن کبد میشناسین تا حدودی جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید  تاثیر قهوه بر روی پوست

پیشگیری از سرطان ها

همانطور که اشاره شد سیر دارای ماده آلیسین میباشد که با خاصیت این ماده ،تومورهای سرطانی کنترل و از بین میروند.البته برای پیشگیری از سرطانهایی مانند سرطان روده،پروستات،سرطان سینه و معده وجود این ماده در رژیم غذایی مفید خواهد بود.

خواص سیر
خواص سیر

رفع ریزش مو

یکی از دلایل ریزش مو کمبود ویتامین B  تشخیص داده شده است.

سبری هایی مانند پیاز و سیر حاوی مقادیر قابل توجهی از این نوع ویتامین میباشند که میتواند در سیستم طبیعی رشد و تقویت مو کمک شایانی بنماید.همچنین در راستای تقویت مو با گیاه سیر میتوان از ژل های سیر با نظر متخصصین بهره گرفت.برای درمان موخوره نیز استفاده از سیر مفید خواهد بود.

تقویت قوای جنسی بخصوص در افراد سردمزاج

از آنجائیکه طبیعت سیر گرم و خشک است برای افرادی که طبیعت سردمزاجی دارندمیتواند به عنوان یک تقویت کننده بخصوص در قوای جنسی استفاده شود.اما افراد گرم مزاج بایستی حتما با نظر متخصصین آگاه به این موضوعات نسبت به اندازه کافی استفاده از سیر اقدام نمایند تا اثر معکوسی در آنها مشاهده نشود.

سم زدایی بخصوص از فلزات سنگین

با توجه به آلودگی های مختلف مانند آلودگی هوا و آلودگی های پنهان آب و مواد خوراکی به برخی از فلزات سنگین و همچنین ازدیاد رادیکالهای آزاد بدن ،سیر با ترکیبات سولفوری خود میتواند به مقدار قابل ملاحظه ای از این آلودگی های مضر را از بدن دفع نماید.

بهبود دندان درد

مادربزرگ های قدیمی همیشه یکی از روش های درمان دردهای دندان را سیر میدانستند.بله واقعا در درمان دندان درد بسیار موثر و آزموده شده است.کافی است یک حبه سیر را کمی له کنید و همراه با کمی نمک روی دندانی که پوسیدگی دارد بگذارید تا از خوردن داروهای شیمیایی بی نیاز شوید،البته تا خود را در اولین فرصت به دندانپزشک خود برسانید.

بیشتر بخوانید  علل ، علائم و درمان بالا بودن اسید اوریک خون

همچنین سیر میتواند با میکروب کشی پلاک های دندان عملا به عنوان جرم زدای دندان نیز کاربرد داشته باشد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

سیر با دارابودن آنتی اکسیدان های ارزشمند خود به دفع رادیکالهای آزاد و سموم بیماری زا کمک زیادی میکند. در مطالعات انجام شده پژوهشگران و نمونه های آماری افرادی که بطور متناوب نسبت به وجود سیر در رژیم غذایی خود مقید بوده اند،نسبت به دیگران به بیماری هایی مانند سرماخوردگی کمتر دچار میگردند.

درمان سردرد

با توجه به سردردهای متفاوتی که بصورت روزانه گریبان افراد را در زندگی های ماشینی میگیرد،جالب است بدانید سیر میتواند درمان طبیعی خوبی برای این منظور تلقی شده و با سرعت نسبت به کاهش سردرد شما اقدام نماید.

کافی است یک قاشق مرباخوری پودر سیر را همراه با نصف لیوان آب میل نموده و منتظر کاهش آثار سردرد خود باشید و از مصرف قرص های شیمیایی مسکن دوری کنید.

مضرات سیر

شاید دور از انتظار باشد که مگر گیاهی با این همه ویژگی مفید میتواند ضرر هم تولید کند که البته باید در پاسخ بگوییم زیاده روی در مصرف سیر میتواند برخی مشگلات تولید کند مانند:

سوزش معده،استفراغ،بوی بد دهان،آسیب به کبد،کاهش زیاد فشار خون ،سرگیجه

بنابراینلازم استبا مشورت با متخصصین طب سنتی از میزان مصرف صحیح و اندازه سیر به جهت ایجاد آثارمثبت در بدن استفاده نموده تا دستاورد استفاده آگاهانه از این گیاه سودمند ،بهبود کلی سیستم متابولیسم بدن ارزیابی گردد.

تدوین و گردآوری:مجله ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا