روانشناسی

دروغ گویی افراد ،علت ها و راهکارها

هرچند از کودکی به ما آموخته اند دروغگویی دشمنی باخداست اما در مقاطع مختلف زندگی و به دلایل متفاوت افراد دچار این خصیصه ناپسند میشوند که در گام اول گریبان خودشان را خواهد گرفت.

معمولا این خصلت نارسائی در شخصیت فرد دارد که حقیقت را پنهان نموده تا به تنبیه ی گرفتار نشود و یا امتیازی را از دست ندهد.

هرگاه و در هر سنی نتوانیم مسئولیت کارهای خود را قبول کنیم متوسل به این راهکارشده که معمولا پس از مدتی خودمان درگیر دروغی که گفته ایم خواهیم شد.

البته این خصلت اکتسابی است و مهمترین عامل آلوده شدن معمولا شیوه تربیتی در کودکی و در نوجوانی افراد است تا شخصیت افراد شکل گرفته و اگر دچار این خصلتشوند معمولا رها شدن از آن به آسانی امکان پذیر نمیباشد.

بنابراین لازم است در تربیت کودکان به جزئیاتی دقت داشت تا کودکان در شرایطی قرار نگیرند که مجبور به دروغگویی شوند و راه نجات خود را یا بدست آوردن اهداف خود را در این عمل ببینند.

دروغ گویی

دروغ گویی
دروغ گویی

علل دروغگویی

مسلما تنها به یک دلیل نیست که افراد به دروغگویی متوسل میشوند و دلایل متعدد در سنین مختلفباعث این خصلت میشود اما از عمده ترین دلایل دروغگویی میتوان به موارد زیذ اشاره نمود:

عزت نفس کم

نبود اعتماد به نفس کافی

ترس از برخورد و عواقب حقیقت

لجاجت

عادت کردن به دروغگویی

اختلال عمیق در شخصیت افراد

برخورد با افراد دروغگو

اگر شما در اطافیانتان مثل اعضا خانواده یا همکاران یا کسانی که هرروزه با آنها سروکار دارید و تجربه ای از شخصیت آنها بدست آورده اید نسبت به اینکه در خیلی موارد متوسل به دروغگویی میشوند در گام اول میبایست سعی کنید آنها را در شرایطی قرار ندهید که مجبود به این کار شوند.

بیشتر بخوانید  دوستت دارم اما آمادگی ازدواج ندارم

در گام بعدی با رفتارهای غیرکلامی میتوان به افراد نشان داد که نسبت به صحت حرف هایشان اعتمادی ندارید تا بهتر ببینند واقعیت را روشن نموده و ارتباط با شما را ازدست ندهند.

به هیچ  عنوان سعی در ایجاد مجادله و بحث با این افراد نداشته باشید چرا که برای اثبات دروغ های اول به دروغ های بعدی هم دست خواهند زد.

وقتی پای صحبت داستان سرایی های اینگونه افراد مینشینید عملا آنها را تشویق به ادامه این خصلت غیراخلاقی خواهید نمود و با هر توجیهی مانند خالی بندی ،دورغ مصلحتی و … عملا کار وی را موجه قبول میکنید.

و در نهایت افراد و اطرافیانی که برای شما عزیز هستند کمک کنید تا در مسیر حرکت درست از کتمان واقعیت در مقاطع مختلف دست بردارند و مسئولیت کارهای خود را قبول کنند.

یادمان باشد بخش عمده ای از عادت به این خصلت که سرمنشا بسیاری از بی اخلاقی های بعدی در آن نهفته است ،دوران کودکی است که پدرو مادر با دروغ های به ظاهر کوچک عملا رسم زندگی را به فرزندانشان اینگونه می آموزند.

تدوین:مجله ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا