گردشگری

روسیه گردی – درباره روسیه،تصاویر زیبایی از روسیه

هرچند روسیه در حال حاضر کشوری مستقل میباشد اما دیری نیست که از یک اتحاد بسیار بزرگ جدا شده و خود به عنوان کشوری مستقل شناخته میشود.البته در زمان وجود شوروی سابق نیز روسیه به عنوان مرکز فرماندهی اصلی این اتحاد عاملی برای تعیین بیشتر سیاست های آن کشور عریض و طویل بوده است.

روسیه با عنوان فدراسیون روسیه پهناورترین کشور دنیا شناخته میشود.هرچند به خاطر قرارگرفتن در عرض های بالای جغرافیایی از اب و هوای سردسیری  و در خیلی مناطق کم بارش برخوردار است و زندگی در بسیاری از مناطق آن بسیار سخت میباشد.وسعت این کشور 17 میلیون کیلومتر مربع میباشد. پایتخت آن شهر مسکو است که در قسمت اروپایی این کشور واقع شده است و این شهر عملا بزرگترین شهر در اروپا محسوب میشود.

روسیه
روسیه

جمعیت روسیه

روسیه طبق سزشماری آماری سال 2017 میلادی حدود 145 میلیون نفر جمعیت دارد که از این لحاظ نهمین کشور دنیا محسوب میشود.حدود 80 درصد این جمعیت را قوم و تبار روس تشکیل میدهند که ریشه بسیار کهن از اقوام اوراسیا دارند.

تراکم جمعیت این کشور کمتر از 9 نفر در کیلومتر کربع است که از پایین ترین نرخ های تراکم در دنیاست .

حدود 160 قوم و طایفه در این کشور زندگی میکنند.

زبان گفتگو

زبان رسمی و اصلی مردم در روسیه ،روسی میباشد. این زبان پرگویش ترین زبان قاره اروپا محسوب شده و در دنیا هشتمین رده بندی میشود.

همچنین در رده بندی زبان های رسمی سازمان ملل ،روسی زبان ششم عنوان میشود.البته این زبان طرفداران دیگری در خیلی از نقاط دنیا غیر از کشورهای شوروی سابق داراست.

نویسندگان بزرگی مانند لئو تولستوی،داستایوفسکیفآنتوان چخوف،الکساندر پوشکین و … به غنی این زبان بسیار افزوده اند.

روسیه

تاریخ روسیه

تمدن و جریان زندگی در این منطقه به قبل از میلاد مسیح برمیگردد.

بیشتر بخوانید  ویزای شینگن؛ شرایط، مدارک مورد نیاز و چگونگی دریافت آن

پس از میلاد نیز با توجه به تنوع فرهنگی و تنوع اقوام مختلف ،گروه های مختلفی در مناطق گوناگون این سرزمین به شکل های متعددی به حکمرانی پرداخته و روزگار سپری کرده اند.

اما در سال 988 میلادی به دستور ولادیمیر اول اهالی کییف دین مسحیت را پذیرفتند.فضای کلیسا و حاکمان وقت ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر ایجاد کرده بودند.

اما در سال 1223 میلادی با حضور و حمله مغول ها بسیاری از تمدن های ایجاد شده رو به زوال گذاشته و تاثیر حمله این قوم بر روسیه بسیار ناهنجار بود.

خانواده های مختلفی در مقام تثبیت حکومت و کشورگشایی های متعدد در سالهای پی در پی تلاشهای بی شماری نمودند.خانواده های رومانف ها،پترکبیر،تزارها و …

در سال 1917 انقلاب معروف روسیه با سرنگونی دولتی که بعد از تزارها سرکار آمده بود،اتحاد جماهیر شوروی را پایه گذاری نمود که تا سال 1991 میلادی در زمان فروپاشی شوروی بزرگ برقرار بود.جنبش سیاسی که با تحولات زیاد و تثبیت تفکر کمونیستی سعی در ایجاد قطب قدرت در شرق نمود.

در سال  1991 و پس از فروپاشی شوروری بزرگ فدراسیون روسیه جای امپراتوری بزرگ تاریخی را گرفت.

سالهاست ولادیمیر پوتین به عنوان رئیس جمهور این کشور از قدرت و عزت بی نظیری در دنیا برخوردار گردیده است.

روسیه

اقتصاد روسیه

این کشور رتبه دوازدهم تولید ناخالص ملی دنیا را داراست .همچنین از لحاظ قدرت خرید ششمین کشور دنیا محسوب میشود.بزرگترین منابع گازی دنیا و بزرگترین عنوان صادرکننده گاز دنیا در اختیار این کشور قرار دارد.

جالب است بدانید صادرات بخش کشاورزی و محصولات وابسته به آن در سال 2016 میلادی از صادرات تسلیحات نظامی این کشور بیشتر بوده است.

روسیه با تولید هزار و پانصد تن طلا ششمین رتبه را در این حوزه در دنیا به خود اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید  ۵ کشوری که مهاجرت به آنها فوق العاده آسان است

مناطق زمانی روسیه

روسیه از 9 منطقه زمانی با توجه به وسعت و پهناوری برخوردار است.

منطقه گالینگراد در بخش اروپایی یک ساعت از ساعت مسکو عقب تر بوده و منطقه ماگادان هشت ساعت از ساعت رسمی مسکو جلوتر است.

شهرهای روسیه

مسکو نه تنها پایتخت این کشور بلکه بزرگترین شهر فدراسیون روسیه به شمار میرود.این شهر با یازده میلیون نفر جمعیت رتبه اول جمعیت شهرهای این کشور را داراست.

شهر سن پترزبورگشهر دوم از لحاظ اهمیت و جمعیت است که 5 میلیون نفر جمعیت دارد.از لحاظ مناسبات اجتماعی و تاریخی شهر سن پترزبورگ بسیار شهر زبانزدی نه تنها در روسیه بلکه در دنیا محسوب میشود.

تعدادی از شهرهای معروف دیگر روسیه عبارتند از:

نووسیبیرسکیکاترینبورگ

نیژنی نووگورود
سامارا
قازان

امسک

چلیابینسک

روستوف-نا-دونو

اوفا

ولگاگراد

پرم

کراسنویارسک

جاذبه های گردشگری و دیدنی روسیه

جاذبه های توریستی و گردشگری و تاریخی و معماری و طبیعت گردی این کشور بسیار متنوع است تا جائیکه از دورترین نقاط دنیا افراد علاقه مند را بارها به سوی خود میکشاند.مسلما شمار همه آنها امکان پذیر نمیباشد.اما به ذکر برخی از آنها خواهیم پرداخت:

میدان سرخ مسکو

میدان اصلی شهر مسکو به عنوان میدان سرخ شناخته میشود.محل بسیاری از جشن ها و گردهمایی های مردم روسیه در این میدان میباشد.

کاخ کرملین

کرملین کاخ مرکزی شهر مسکو است که از 5 کاخ و چهار کلیسا تشکیل شده است.دارای 700 اتاق بوده و سابقه آن به قرن 19 میلادی برمیگردد.عکاسی داخل کاخ های آن ممنوع میباشد.

کلیسای جامع سنت باستیل

گنبدهای رنگی بسیار دل فریبی را که به عنوان معرفی روسیه یا شهر مسکو دیده اید مربوط به این بنا میباشد.در خیلی از موارد این بنا به عنوان سمبل شهر مسکو شناخته میشود.

بیشتر بخوانید  موناکو کشوری کوچک و بهشتی در اروپا

متروی مسکو

بسیاری از کسانی که دنیا دیده اند معتقدند متروی شهر مسکو نه تنها زیباترین متروی جهان به شمار میرود بلکه به یک گالری هنری شبیه است.ساخت این مترو و پایه گذاری آن به سال 1930 میلادی برمیگردد.

میدان مانژ در مسکو

میدان مانژ در شهر مسکو که با یک خیابان به میدان سرخ متصل میشود از جاذبه توریستی چشم نوازی برخوردار است . موزه تاریخی مسکو و الکساندر گاردن در حاشیه این میدان وقت علاقه مندان به تاریخ و طبیعت را به خود اختصاص خواهد داد.

کاخ پترکوف

پترکوف یکی از شهرهای نزدیک سن پترزبورگ بوده که کاخی در آن شهر به دستور پتر کبیر بنا شده است.این بنا یکی از زیباترین معماری های روسیه را به خود اختصاص داده است.

ستون های سنگی

ستون های سنگی یکی از عجایب روسیه در منطقه کومی میباشد.برآورد این ستون ها که 200 میلیون سال است به گفته دانشمندان به دست طبیعت به این شکل بنا شده است.

دانشگاه دولتی مسکو

بسیاری از دانشجویان این دانشگاه بنای این مجموعه را بلندترین دانشگاه دنیا میدانند. این بنا از معماری بسیار ظریف و زیبایی برخوردار است.

برج مخابراتی اوستا نکینو

این برج مخابراتی و رادیو تلویزیونی که 540 متر ارتفاع دارد بلندترین برج اروپا محسوب میشود.

آرامگاه لنین

در نزدیکی کاخ کرملین ارامگاه اولین رهبر اتحاد جماهیر شوروی ولادیمیر لنین قرار دارد.پیکر مومیایی لنین در برخی از ساعات روز پذیرای دیدار علاقه مندان است.

درلیست نقاط دیدنی این کشور آنقدر با فهرست طولانی مواجه میشوید که شمار آن برای بسیاری از مردم اهل روسیه نیز از دست خارج است.

 

مجله ایران

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا