گردشگری

سفری به اردبیل، تاریخچه وجاهای دیدنی و تصاویر

اردبیل از شهرهای کهن ایران است که سابقه تاریخی آن به قبل از اسلام برمیگردد.اردبیل یک واژه ایرانی است که ریشه در زبان اوستایی دارد.معمولا دو پدیده در ذهن از نام اردبیل برای ایرانیان بیشتر متصور میشود: یکی سرسبزی مناطق و یکی سردترین منطقه کشور

در سال 1372با پیگیری های سی ساله مردم این منطقه به استان اردبیل تبدیل شده و از آذربایجان شرقی جدا گردید.

وضعیت جغرافیایی

این شهر و استان در شمال غربی کشور و نزدیک مرز کشور آذربایجان واقع شده است.دشتی به همین نام با ارتفاع حدود 1500 متری از سطح دریا و لابلای کوه های سربه فلک کشیده سبلان و باغرو ،پذیرای این شهر و استان می باشد.

وسعت این استان حدود 17950 کیلومترمربع میباشد.

اردبیل
اردبیل

تاریخ اردبیل

تاریخ این منطقه را مربوط به سه هزار سال قبل میدانند.این منطقه در حاشیه جاده ابریشم دارای کاروانسراهایی مختلفی بوده است که پذیرای تجار و مسافران در زمان استراحت و داد و ستدشان تلقی میشده است.

این شهر در زمان زمامداری بنی امیه مرکز دیار آذربایجان بوده است و در زمان سلسله عباسیان به مرکز قیام بابک خرمدین تبدیل گردیده است.این دیار و شهر اردبیل در زمان زمامداری صفویان بسیار اباد گردیده و به اوج و عظمت خود رسید که مرکزی برای جنبش های تشییع در ایران محسوب می گردید.

اما متاسفانه در دوره های بعدی بخصوص در دوره هایی که ارتش و قشون روسیه در حوادث مشروطیت این مسیر را گذرگاهی برای ورود به ایران قرار دادند ،کم کم این شهر و دیار رو به تضعیف نهاد.

اما همانطور که ذکر گردید با تصویب مجلس شورای اسلامی در سال 1372این منطقه به یک استان مستقل بنام اردبیل به مرکزیت شهر اردبیل تبدیل گردید که موجبات رشد و بهبود منطقه را فراهم نمود.

بد نیست بدانید زلزله ای در سال 272 شمسی (حدود هزار و دویست سال پیش) موجب تخریب کامل این شهر و از بین رفتن جمعیت آن که حدود صدوپنجاه هزار نفر بوده اند ،شده است.

بیشتر بخوانید  کاخ شهرستانک، کاخ خوش گذران ترین شاه ایران (+تصاویر)

یکی از دلایل رشدو اعتلای این شهر در دوره صفویان وجود مدفن صفی الدین بود که از دید شاهان صفوی این مکان پایتخت معنوی آنان به شمار میرفت.

گفته شده هرگاه شاه عباس بزرگ برای زیارت قبر جدش به طرف اردبیل می امد،از نیم فرسنگی پاپوش های را از پا درآورده و با پای برهنه به زیارت جد خود میرفت.

اردبیل
اردبیل

آب و هوای اردبیل

سردترین نقطه ایران در خبرها در بسیاری از مواقع مربوط به اردبیل در کشور است.این شهر و استان تقریبا بین 5 تا 7 ماه از سال از آب و هوای سردبرخوردار است. بارندگی های بهاری و پاییزی زیادتر دیده میشوند و در زمستان در خیلی از مواقع برف ها روی برف قبلی میبارند.

ارتفاع زیاد از سطح دریا و وجود رشته کوه های متعدد باعث تشکیل اقلیمی سرد گردیده است.

اما تابستانهای بسیار مطبوع و ملایم این شهر  بسیاری از علاقه مندان به سفر را از نقاط دیگر کشور که در تابستان از هوای سوزان تا 50 درجه اذیت میشوند،گاه برای چند روزی به سمت خود می کشاند تا دمی استراحت نموده و از هوای بسیار لطیف و معتدل تابستانی بهره مند شوند.

جمعیت اردبیل

با توجه به سرشماری های سال 1395 جمعیت این خطه حدود 500 هزار نفر برآورد گردیده است.رشد جمعیتی این استان بنا به دلایل مختلف و مهاجرفرستی از میانگین رشد کشوری کمتر میباشد.

در اردبیل مردم به زبان ترکی سخن میگویند هرچند در مکاتبات و مناسبات اجتماعی و بخصوص جوان تر ها فارسی همیشه همراهشان میباشد.

اردبیل
اردبیل

وضعیت اقتصادی اردبیل

حدود  چهل درصد از مردم این خطه و دیار از طریق کشاورزی و خدمات وابسته روزگار میگذرانند و خدمات و صنعت نیز عمده بخش های مشاغل سایر مردم است.

مناطق دیدنی اردبیل

این شهر با داشتن پیشینه تاریخی غنی و وجود افراد شهیر مختلف و همچنین جغرافیای خاص و اب و هوای مطبوع از مناطق دیدنی مختلفی برخوردار است که به تعدادی از آنان اشاره خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید  کرواسی کشوری با جذابیت های پنهان

آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی

میدان عالی قاپو پذیرای آرامگاه ضیخ صفی الدین اردبیلی است.موسس فرقه صفویان.این بنا پس از درگذشت وی به همت پسرش در سال 753 هجری قمری شروع به احداث گردید.

بخش های مختلفی نیز در طول زمان به این مجموعه اضافه شده که برای علاقه مندان عرصه های تاریخی بسیار جذاب میباشد.

موزه چینی خانه اردبیل

موزه چینی خانه اردبیل با حدود 4 قرن سابقه و قدمت در بخشی از مجموعه ضیخ صفی الدین قرارگرفته که از بنایی بسیار زیبا تشکیل گردیده است.

پل هفت چشمه

پلی بروی رودخانه لیقوچای در میدان 15 خرداد فعلی این شهر با هفت دهانه قوسی شکل چشم هر بیننده ای را نوازش میدهد.این اثر در سال 1348 ثبت ملی گردیده است.

دریاچه شورابیل

2 کیلومتر از این شهر  به سمت شرق که بروید به دریاچه ای شور میرسید که شوابیل نامیده شده است.بسیاری از پرندگان مهاجر زمانی را برای استراحت در این دریاچه میگذرانند.

بازار بزرگ اردبیل

بازار قدیمی یا بازار بزرگ اردبیل میراثی از دوره صفویان است که کاسب های متعددی در آن به کاسبی و کار مشغول هستند.این بازار از بخش های مختلفی مانند راسته پیرعبدالملک،راسته کفاشان،مسگران،زرگران،سراجان،قماش فروشان،بازار اصلی و بازار چاقوسازان و… تشکیل گردیده است

کلیسای مریم مقدس

یکی از اثار هنری و دیدنی این شهر کلیسای مریم مقدس شمرده میشود.

این بنا در سال 1876 میلادی با همت یکخانواده علاقه مند ساخته شد و همکنون استفاده ای  برای مراسم مذهبی از آن نمیشود.

موزه صنایع دستی

حمام شیخ از حمام های قدیمی شهر در سال 1387 تبدیل به موزه صنایع دستی گردیده که خود بنا از ویژگی های بسیار زیبایی برخوردار میباشد.

موزه تاریخ طبیعی

موزه تاریخ طبیعی مجموعه ای جالب برای ارائه انواع موجودات و گاها موجوداتی کمیاب و نادر میباشد که علاقه مندان خاص خود را داراست.

بیشتر بخوانید  عکسهای فوق العاده دیدنی از کشور فرانسه

دریاچه نئور

دریاچه نئور حدود 40 کیلومتر تا اردیبل فاصله دارد.بزرگترین دریاچه آب شیرین منطقه اردبیل محسوب میشود که حدود 250 هکتار وسعت دارد.ماهی قزل آلای رنگین کمان یکی از ماهیان خاص این دریاچه است که علاوه بر محیط رویایی و آب و هوای بی نظیر ،عاملی برای جذب گردشگران محسوب میشود.

مسلما جاذبه های دیگری نیز در این شهر وجود دارد که هرکدام از آنها میتواند ساعت ها ما را بصورت مشتاقانه به سوی خود جلب نماید.

غذاهای سنتی اردبیل

از آنجائیکه این منطقه از مناطق سردسیر کشور محسوب میشود،ساکنین آن علاقه خاصی به انواع آش دارند و در پخت بسیاری از آنها مهارت های زبانزد کسب کرده اند.

برخی از این آش ها بصورت تخصصی تنها در این شهر پخت میشوند.

تعدادی از این آش ها عبارتند از:آش رشته اردبیلی،آش دوغ،آش شیر،آش گیلدیک،آش یارما

سایر غذاهای محلی عبارتند از:پیچاق قیمه،خورش ترشی قیمه،تاس کباب ،خشبل،دمی یارما،سوتی پلو،لونگی،سوغان سو،بزباش،قیسی پلو ،ساج کباب

سوغات اردبیل

خوراکی ها همیشه جزئی از سوغاتی های هر منطقه میباشند .این شهر  نیز در مشابهت با سرزمین آذربایجاناز شیرینی های معروف خاص خود برخوردار است.تعدادی از آنها عبارتند از:

قره حلوا،باقلوای اردبیلی،حلوای زنجبیل اردبیلی،قچکورگی،نان برنجی خلخال،آغ حلوا

اما علاوه بر خوراکی ها صنایه دستی ،لباس های محلی،سازهای سنتی از دیگر سوغاتی های این منطقه به شمار می رود.

دانشگاههای اردبیل

دانشگههای مختلفی در این شهر پذیرای علاقه مندان به حوزه علم و دانش هستند.اولین آنها در سال 1357 تاسیس شده اند.

تعدادی از آنها عبارتند از:

دانشگاه محقق اردبیلی

دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

دانشگاه آزاد اسلامی

دانشگاه پیام نور

دانشگاه صنعتی اردبیل

خواهر خواندگی

شهرتاریخی اردبیل با چهار شهر زیر پیوند خواهرخواندگی دارد:

تیساوازوری مجارستان

ارزروم ترکیه

قونیه ترکیه

سومقاییت آذربایجان

تدوین و گردآوری:توسط مجله ایران

 

 

 

 

مجله ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا