سلامت

علل بی اشتهایی در بزرگسالان و کودکان و درمان های آن

بی اشتهایی یا کم اشتهایی مشگلاتی هستند که در تنها در کودکان بلکه در بزرگسالان نیز زیاد دیده میشود.البته این مشگات گاهی اوقات در فصول مختلف بیشتر خود را نشان میدهد و گاه در حین یا بعداز بیماری نیز اثار دوران بیماری به شمار میرود.

اما در حالت عادی بی اشتهایی میتواند باعث تضعیف بدن شده و سیستم ایمنی بدن را دچار نقصان نماید.

بنابراین همانطور که لازم است از پرخوری و چاق شدن جلوگیری به عمل اید ،بایستی نسبت به کم اشتهایی نیز واکنش نشان داد و علت های آنرا جستجو و برطرف نمود.

عوامل متعددی بصورت طبیعی میتواند بر بی اشتهایی تاثیر گذارد.عواملی همچون میزان سوخت و ساز بدن ،ذائقه فرد،وجود بیماری های پنهان،کمبود برخی از نیازهای ضروری بدن مانند ویتامین ها،ناراحتی های روحی و روانی و افسردگی،استرس ها و اضطراب ها ،برهم خوردن نظم تیروئید،نارسایی های مزمن کبد،وجود عفونت های در بدن ،بیماری های دهان و دندان ،مصرف برخی از داروها و مواد مخدر و…

بی اشتهایی

بی اشتهایی
بی اشتهایی

درمان بی اشتهایی

ابتدا میبایست علت بی اشتهایی را جستجو نمود و فهمید.مادامیکه علت به درستی مشخص نشود ،استفاده از روش های مختلف مانند بهره گیری از مواد سنتی(طب سنتی) و شیمیایی(دارو) تاثیر موقتی داشته و پس از قطع آنها ،بی اشتهایی به حالت اولیه برگشته و چه بسا به علت وجود عوامل پنهان در بدن تشدید نیز میگردد.

اما آنچه بطور طبیعی قابل توصیه است استفاده از مواد خوراکی باب طبع و ذائقه فرد کم اشتها اسا.حتما در علاقه مندی های هر فرد ،خوراکی ها و غذاهایی هستند که بیشتر از سایرین به آنها علاقه وجود دارد.بنابراین در قدم اول با تغییر در الگوی غذایی میتوان مسیر اصلاح این مشگل را شروع کرد.

بیشتر بخوانید  خواص پوست پرتقال | از کمک به سلامت قلب و ریه ها تا محافظت از دندان ها

در قدم بعدی  وجود فعالیت های جسمانی منظم مانند ورزش های مورد علاقه حتی پیاده روی قابل قبول را می بایست در برنامه کاری خود قرار داد.

افزایش میزان سوخت و ساز بدن در کشش میل به غذا خوردن تاثیر قابل توجهی خواهد داشت.

گاه بی اشتهایی های مفرط بر اثر خستگی های دائمی است که میبایست با استراحت کافی و خواب منظم بر این مشگل فائق آمد.

استراحت کافی و میزان مواد مغذی کامل در رژیم غذایی ، بدن شما را به حالت تعادل خواهد رساند.

وجود صبحانه در برنامه غذایی باعث تحریک سیستم متابولیسم بدن شده و انرژی کاهش یافته از شب قبل را برای بدن بازآوری میکند.

متاسفانه نخوردن صبحانه علاوه بر مشگلات دیگر باعث تشدید بی اشتهایی برای سایر وعده هایی غذایی میتواند باشد.

برخی از بی اشتهایی ها که علل عصبی دارند حتما با مشورت متخصص امر بایستی مسیر بهبودشان طی شود.اما مواد طبیعی زیر میتواند همزمان با درمان تخصصی به بهبود کم اشتهایی کمک شایانی بنماید.

موادی مانند سیر،نعناع،زنجبیل،بادرنجوبه،بابونه،جعفری،چای سبز

بی اشتهایی
بی اشتهایی

بی اشتهایی در کودکان

بیشتر گله مندی و نگرانی والدین در دوران رشد کودکان کم اشتهایی یا بدغذایی آنان است.

باید دقت کنیم کودکان نازنین حال و هوا و سیستم بدنشان گاها با بزرگسالان یکسان نیست و بایستی طبق اصول سن آنان برایشان رژیم غذایی و نحوه ارائه غذا را مهیا کنیم.

البته ممکن است کم اشتهایی در برخی کودکان برای یک دوره کوتاه باشد که جای نگرانی نخواهد داشت.

اما برای روند کلی می بایست غذاخوردن در زمان بی اشتهایی کودکان با ایجاد ترفندهایی مانند تزئین غذا،آماده سازی غذاهایی که بیشتر دوست دارند،غذاخوردن در میان گروه های همسالان خود بهبود یافته تا آنان میزان لازم مواد مغذی مورد نیاز به بدنشان برسد.

بیشتر بخوانید  فرمول ویتامینی برای غلبه بر التهاب

هله و هوله در طول روز حتما یکی از عوامل کم اشتهایی آنان است ،همچنین خوردن مایعات قبل از غذا نیز به کم اشتهایی آنان دامن میزند.

کودکان نیز مانند بزرگسالان متابولیسم بدنشان نیاز به رژیم غذایی کامل دارد اما بایستی ظرافت های تغذیه در مسیر حرکت های تشویقی برای آنان بیشتر لحاظ گردیده تا تمایل به غذا با توجه به نیاز بدنشان بصورت عادت درآید.

تدوین:مجله ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا