آشپزی

قیمه مجلسی را اینگونه درست کنید

قیمه را خیلی جاها خورده ایم اما چرا طرز تهیه قیمه برخی از بانوان انقدر حرفه ای است که وقتی از قیمه آنها میل می کنید ،لذت دوچندانی برای شما ارمغان می آورد.وبعدا در تعربف میگویید:قیمه اش مجلسی بود.

قیمه یکی از خورشت های پرطرفدار ایرانیان است که با برنج سرو میشود.در بسیاری از مناسبت ها بخصوص نذری ها (شاید بیشتر در شهر تهران) این غذا به عنوانغذای اصلی مجالس نذری است.

طبق معمول طرز تهیه قیمه نیز از فوت و فن هایی برخوردار است که در این مطلب مجله ایران به طرز تهیه این خورشت پرطرفدار پرداخته و سعی می کنیم نکات مهم را در پخت قیمه مجلسی با عطر و طعم با یادماندنی را برای شما ارائه نماییم.

مواد لازم برای تهیه قیمه

گوشت حدودا 300 گرم خورشتی 0بسته به نظر شما در خصوص استفاده از گوشت گوسفند یا گوساله البته با گوشت گوسفند طرفداران بیشتری پیدا خواهید کرد)

لپه حدود 2 پیمانه

پیاز یک عدد متوسط

لیمو عمانی 4 عدد

رب به مقدار حدود 4 قاشق غذاخوری

روغن

فلفل و نمک

سیب زمینی که بعدا آنرا خلال و سرخ نموده و کنار ظرف خورشت قرار میدهیم.

قیمه
قیمه

طرز تهیه قیمه

بانوان با تجربه برای گرفتن نفخ از یک سو و راحتی پخت از سوی دیگر لپه ها را پس از شستشو از شب قبل خیس میکنند.الته اگر از لپه های غیر بسته بندی استفاده میکنید حتما در پاک کردن آن دقت لازم را انجام دهید که معمولا مابین لپه ها سنگ زیاد دیده میشود.

ابتدا پیاز را نگینی نموده و آنرا با کمی روغن سرخ نمایید.گوشت ها را که قبلا شسته اید و به اندازه دلخواه تکه نموده اید درون همان قابلمه پیازها ریخته و کمی تفت دهید تا رنگ گوشت ها کمی تغییر کنند.سپس لپه ها را که آب آنرا گرفته اید درون همین قابلمه ریخته تا با گوشت و پیاز سرتفت بخورند.

بیشتر بخوانید  طرز تهیه سالاد کلم بروکلی

حالا نوبت اضافه کردن آب میباشد.بین چهار تا پنج لیوان آب ولرم را به قابلمه اضافه نمایید و کمی شعله گاز را زیاد نموده تا آب جوش بیاید.

برخی از بانوان برای قوام آمدن بهتر ،رب گوجه را درون یکی ظرف جداگانههمراه با روغن کمی تفت میدهند و به قابلمه اضافه میکنند.

خورشت شما در حال پختن است و حدود 3 ساعت زمان برای پختن کامل گوشت و لپه ها باید در نظر بگیرید.

لیمو عمانی ها را با چنگال سوراخ نموده و آنها را برای اینکه تلخی یشان گرفته شونددرون یک ظرف آب مثل لیوان قرار دهید.پس از حدود 2 ساعت که از پختن خورشت گذشت ،لیموعمانی ها را به آن اضافه نموده و کمی نمک و فلفل نیز درون قابلمه بریزید.مواظب شورشدن خورشت خود باشید و چه بسا بعدا میتوانید به خورشت کم نمک ،نمک اضافه نمایید.

آشپزان با تجربه حتما برای خوش رنگ شدن و معطر شدن خورشت از اضافه کردن زعفران استفاده میکنند .کمی صبر نموده و به خورشت زمان دهید تا کاملا جاافتاده و آماده شود.

همانطور که در خصوص سیب زمینی ها اشاره شد بهتر است آنها را که خلال نموده و سرخ کرده اید در پایان پخت خورشت و هنگامی که در ظرف های خورشت خوری آماده سرو نموده اید ،سیب زمینی های سرخ شده را اضافه نمایید.

در سالهای اخیر سیب زمینی های خلالی آماده ای در بازار ارائه شده اند که برای استفاده در خورشت قیمه بسیار مناسب و مقرون به صرفه هستند.در صورت تمایل میتوانید از آنها استفاده کنید.

برخی از کسانی که با دارچین میانه خوبی دارند برای طعم و عطر خورشت قیمه ،همراه با زعفران از آن استفاده میکنند.البته برای تیره نشدن خورشت شما زمان اضافه کردن آن مراحل پایانی پخت خورشت شماست.

بیشتر بخوانید  دلایل ترک خوردن روی کیک

همچنین برای خوشمزه تر شدن مزه خورشت میتوانید از یک قلم گوسفند نیز استفاده نمایید.حتما لیمو عمانی ها را درون آب قرار داده تا تلخی آنها گرفته شود و در مراحل پایانی به خورشت اضافه کنید و گرنه ممکن است مزه خورشت شما را کمی تلخ کند.

برخی از بانوان برای تغییر و لطافت طعم خورشت قیمه از مقدار بسیار کمی شکر و گلاب استفاده میکنند.

 

گردآوری:مجله ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا