کسب و کار

موفقیت در کسب و کار

هرچند سودای موفقیت در کسب و کار یکی از شاخه های امیال و آرزوی انسان در کسب موفقیت است و شاید با توجه به نتیجه ای که از آن حاصل میشود ،مهمترین رکن موفقیت محسوب شود ،اما یکی از مشگلات مهم ،تعریف موفقیت در گام اول است.

برای مطلب مهم موفقیت در کسب و کار از چند نفر از صاحب نظران تقاضا کردیم تا مطلب جامعی برای این موضوع تهیه و به نیت رشد و بهبود راه اندازی کسب و کارهای موفق که به پیشرفت کشور از یکسو و شادابی و نشاط و استحکام فاکتورهای مختلف اجتماعی از سوی دیگر کمک شایانی خواهد نمود ،همت گماشته تا به نوبه خود قدمی هرچند کوچک در این راستا برداشته باشیم.یکی از اهداف مجله ایران و دغدغه های آن بهبود فضای کسب و کار کشور میباشد.

از کارشناسان خواسته ایم تا حد امکان به سوالات دوستان  عزیز که یا در ابتدای راه هستند یا در میانه راه برای بهبود نیاز به همراهی و مشاوره دارند ،به سوالات در ذیل همین مطلب پاسخ دهند.

موفقیت در کسب و کار
موفقیت در کسب و کار

اما برگردیم به تعریف موفقیت

اگر شما جستجوی کوتاهی در کتب ، اینترنت و سایر رسانه های دیگر داشته باشید با تعاریف مختلفی از موفقیت روبرو خواهید شد.

آیا کسب لذت شادی حاصل از بدست آوردن فکرهایی که در سر داشته ایم موفقیت است؟

خوب اگر اینطور تلقی کنیم مسلما به زودی شادی جای خود را به تکرار روزمره خواهد داد (که واقعا هم همینطور است) و بنابراین عملا رسیدن به موفقیت ها زور رنگ میبازند.خوب از سوی دیگر ظاهرا کسب ارامش و اطمینان خاطر میتواند موفقیت تلقی گردد اما اگر نگاه منصفانه ای به اطافیان خود داشته باشیم ،لزوما آنها که به موفقیت های مالی ر برنامه ریزی شده رسیده اند ،آرامشی حتما همراهشان نخواهد بود . شاید برای امرار معاش روزمره دغدغه ای باقی نماند ،اما برای حفظ موفقیت های بدست آمده و رشد آنهاتلاطم ها همیشه باقی است.

از طرفی در گفتگوهای محاوره ای در اجتماع برای دست یابی به اهداف و رسیدن به مرزهای تعیین شده ذهنی برای موفقیت ،شرایط کشور بارها نقد میشود . مسلما کسی نمیتواند منکر مشگلات موجود باشد اما اگر مرتب زبان به گله و شکایت باز کنیم ایا بهبودی حاصل خواهد شد؟

و در همین هنگام آنهایی که در وجدان خودمان تحسین شان میکنیم که با ارث ،رانت  و شانس و امثالهم نبوده که به دستاورد های قابل توجه و قابل قبولی دست یافته اند و تنها تلاش و صبرشان برای آنها ارمغان ها را آورده است مگر در همین شرایط زندگی و تلاش نکرده اند.

برگردیم به تعریفی از موفقیت ، بنابراین در شرایطی که بسیاری از فاکتورهایی که در ذهن و روح ما رسوخ میکنند مانند خواسته های اطرافیان،تبلیغات اجتماعی و …. اگر موفقیت را بدست آوردن تنها بدانیم آیا این چرخه تمام شدنی است؟اتومبیل جدید ،درآمد بیشتر و مسافرت های لاکچری و … اینها اگر تعریفی صرفا از موفقیت در ذهن ما تلقی شوند که خود را در چرخه بی پایان شروع و تکرار قرار داده ایم.اتومبیل جدید برای ما چقدر جذابیتش را حفظ میکند . زمان کمی بعد باید به اتومبیل مدل بالاتر فکر کرد.البته اشتباه تصور نشود ،حتما بدست آوردن فاکتورهایی که در مثال های فوث ذکر شدند حتما جزئی از موفقیت هستند اما یادمان باشد تمام این دستاوردها باید در خدمت ما برای آرامش قرار بگیرند و نه اینکه تنها حرکت نموده تا در لیست و فهرست خود فقط بدست آمده های مادی را که انتهایی نیز برای آنان نمیتوانیم تصور کنیم ،درج کنیم.

این مقدمه از موفقیت و لاجرم تعریفی شایسته که شما نیاز ببینید بعدا آنرا تغییر دهید و استاندارد و حدود و مرزهای خود را حفظ کند ،لازمه شناخت اولیه از خودمان برای شروع تصور موفقیت در کسب و کار است.در غیر اینصورت حتما در مسیر حرکت و به علت تعارف و باورهای غیر اصولی از موفقیت دچار سردرگمی هایی خواهیم شد که در بسیاری از موارد ضربه های آن بسیار سنگین و گاهی جبران ناپذیر خواند بود.

موفقیت در کسب و کار

موفقیت در کسب و کار
موفقیت در کسب و کار

اصول اولیه کسب و کار موفق

هرچند معمولا این نوشته ها را افرادی مطالعه میکنند که از دوران تحصیل قبل از دیپلم گذشته اند  و البته گاهی جای افسوس باقی است که چرا نوجوانان ما در حین تحصیل به انجام کارهایی که توام با درآمد برایشان باشد به ندرت اقدام میکنند، تا چند امتیاز برایشان به ارمغان بیاید.البته بصورتی که به چهارچوباصلی انها که تحصیل است لطمه ای وارد نشود.

اولا بصورت واقعی با جامعه اشنا میشوند.ایجاد ارتباطات که یکی از مهمترین نکات گسترش کارها در جامعه است اگر در این شنین صورت گیرد مسلما زمان تمرین مناسبی برای نوجوانان است.

دوم با فضای کسب درآمد اشنا شوند تا حدی میتوانند با همان پولهای اندک که مثلا در فضای تعطیلات بدست آمده اند برنامه ریزی مالی را تمرین و شروع کنند.

سوم شروع به کشف علایق بصورت عملی مینمایند.این سه نکته اگر در حین تحصیل قبل از دیپلم ایجاد شود با خود مزایای زیادی به همراه خواهد آورد .مثلا کشف علاقه شخصی باعث انتخاب رشته دانشگاهی مناسب خواهد شد و نتیجه آن خواهد بود که یک جوان پس از گذشت چهار یا شش ساال تحصیل تازه به نقطه ای برسد که با بی علاقگی به رشته تحصیلی، خود را در نقطه آغاز ببیند.

بیشتر بخوانید  ۱۰ باید برای موفقیت در کسب و کار

اما اگر برای نوجوانان در چنین شرایطی این امکان فراهم نبوده بهتر است اگر وارد محیط دانشگاه میشوند فرصت را غنیمت شمرده و حتی به عنوان کارآموزی و شاگردی مشغول بکار شوند.

بدیهی است اگر در حین کار به نتایج تازه ای در خصوص واقعیت های اجتماعی که از منظر آنها نگاه میشود و در علایق شان کشف تازه ای رخ دهد ،هنوز میتوانند رشته دانشگاهی خود را سمت و سوی دیگر دهند.

البته پیشنهاد فوق بطور میانگین در جامعه امروز که معمولا درس دانشگاه (از هر نوعی دولتی یا غیر دولتی) با دوران دبیرستان پیوسته شده و در بسیاری از موارد متاسفانه تعیین کننده نظر خود فرد که در شرایط تحصیل قرار میگیرد ،نخواهد بود  ترسیم میگردد.

جمع بندی یادآوری فوق نکته بسیار مهم علاقه است.

پس شاید به عنوان اولین رکن انتخاب و توسعه یک کسب و کار  که با توجه به گستردگی رشته های مختلف کاری در نظر گرفته میشود ،علاقه است.

علاقه و تمایل انسان در بیشتر کارهای انسان سایه میاندازد .معمولا ما دوست نداریم کارهایی را انجام بدهیم که مورد علاقه ما نیستند.گاهی این کارها موقت هستند که معمولا به خود میگوییم که به زودی تمام میشوند اما در اموری مانند انتخاب شغل ایا واقعا میتوان به این موضوع به اینصورت فکر کرد که سالهای سال کاری را انجام دهیم که علاقه ای به آن نداریم و انتظار پیشرفت هم داشته باشیم؟

علاقه ،انگیزش ایجاد میکند و قدرت خلاقیت فرد را در مسیر مورد نظر بهبود میدهد.

بنابراین از دوستان عزیز دعوت میکنیم قبل از شروع به برنامه ریزی های کاری ،علایق خود را شناسایی کنند.البته در سالهای اخیر موسسات مشاوره ای در این خصوص راه اندازی شده اند که میتوانند بصورت علمی و با گفتگوها کمک شایانی در این مسیر به افراد بنمایند.

موفقیت در کسب و کار

موفقیت در کسب و کار
موفقیت در کسب و کار

شاید مهمترین مرز تفاوت بین انسانهای موفق و آنهایی که غیر موفق عمل نموده اند،وجود هدف و مجموعه اهداف باشد.

اینکه اصلا برای چه ما بایستی حرکت کنیم و تنها درخواست ما از حرکت به سمت جلو از مجموعه زندگی کسب آرامش و ثروت میباشد برای همه یکسان است. اما اگر بصورت منصفانه به اطراف خود نظری داشته باشیم اکثر کسانی که این اهداف را در زندگی در سر داشته اند (آرامش و ثروت) یا به آن نرسیده اند یا اگر بصورت برشی از کل تصوراتشان به آنها رسیده باشند آنقدر دیر بوده که دیگر لذت و استفاده ای از آن برایشان معنی واقعی نداشته است.

هرچند گاهی اوقات به خود میگوییم ما در کشور دچار تغییرات زیادی از منظر های مختلف هستیم که گاهی برنامه ریزی ها خارج از حیطه و تصمیم ما دچار تغییرات بزرگ میشوند که البته در بعضی از موارد واقعا اینگونه است اما تغییرات محیطی را هم بایستی یکی از فاکتورهای تعیین کننده در مسیر حرکت دانست و آنها را در برنامه ریزی لحاظ کرد.مثلا اگر من قصد دارم تا در یک هدف گذاری تا مدت یکسال خرید اتومبیلی به مبلغ X  ریال انجام دهم با پیش بینی های حدودی نرخ تورم چند ساله اخیر را بایستی میانگین گرفته و حتی برای احتیاط کمی بالاتر به نرخ هدف خود اضافه کنم تا از مسیر نقطه های تعیین شده باز نمانم.

تعیین هدف دو ویژگی مهم را با خود به ارمغان می آورد.

اول آنچه در ذهن داریم بصورت شفاف تعیین میشود مثلا اگر در برنامه های مالی خود میخواهم اتومبیل بخرم ،نوع و مدل و سایر ویژگی های آن روشن و واضح بوده که برای ترسیم سازی های فکری و حرکت به آن سمت بسیار مثمر ثمر است.

دوم زمان بندی مشخصی برای من به همراه خواهد آورد که در واقع ارزش رسیدن به اهداف در این زمانها نمایان میشود.

شما اگر اتومبیل بخواهید و بجای یکسال ،شش سال بعد به آن برسید مسلما ارزش و حلاوت های مورد نظر تان از دست رفته است.

هدف گذاری بایستی با افق های بلند مدت و برای گام های چند ساله باشد اما نکته ای که بسیار پر اهمیت است و حتما و حتما بایستی آنرا در راس امور قرار دهیم ،با قدم های کوچک شروع شود.

من اگر علاقه به داشتن یک رستوران برند دارم که با تصورات خود تنها ملک آن رستوران ممکن است چند میلیارد ارزش داشته باشد در صورتیکه از اول به بدست آوردن همان نقطه متمرکز شوم و در جستجوی سرمایه چندمیلیاردی باشم از اصل موضوع را خدشه دار کرده ام.

در تعیین اهداف نه تنها برای موفقیت در کسب و کار بلکه در همه عرصه های زندگی دقت به موارد زیر لازم است:

  • هدف بایستی روشن و واضح باشد
  • بایستی واقه بینانه باشد.
  • هدف بایستی مکتوب و روی کاغذ ثبت شود.
  • با جمله های مثبت و انگیزشی بیان گردد.
  • قید زمان در آن لازم است.
  • قابل اجرا و دست یافتنی باشد.
  • اهداف بایستی متناسب با منابع و امکانات در اختیار برنامه ریزی شود.
  • اولویت بندی ها تعیین گردد.

پس از تعیین اهداف میبایست برنامه ریزی ها آغاز شوند.

موفقیت در کسب و کار

برنامه ریزی

از استیو جابز میلیارد معروف  جمله ای در خصوص برنامه ریزی نقل میشود:

هیچکس تا امروز برای چاق شدن،شکست در کار و حماقت برنامه ننوشته است.چون این عوامل نتیجه نداشتن برنامه ریزی میباشند.

برنامه یک کسب و کار موفق در واقع یک سند زنده است که دارای حیات است و باید به عواملی که در مسیر پیش بینی میشود ،عکس العمل نشان دهد و در صورت لزوم تغییرات در آن اعمال شود.

بیشتر بخوانید  راهکار‌هایی برای درآمد بیشتر

با کنترل هزینه ها و به حداقل رساندن سرمایه گذاری های هوشمندانهمی توان منابع را مدیریت نمود.بنابراین نتیجه برنامه ریزی آرامش فکری و افزایش توان فکری و جسمی برای کارهای سخت و تلاش بیشتر است.

برنامه ریزی با خود ارمغان هایی مهم مانند زیر به همراه خواهد داشت:

  • قدرت تصمیم گیری را افزایش میدهد.
  • فرصت کافی برای جبران نواقص در اختیار خواهد گذاشت.
  • تمرکز روی انجام فعالیت ها در مسیر اهداف بسیار بیشتر خواهد شد.

البته لازم به ذکر است برنامه ریزی ها در مسیر اهداف بصورت های کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدت تنظیم میگردند. و تنها داشتن یک برنامه برای یک هدف بزرگ در بلند مدت خطرات زیادی به دنبال دارد که اصلا توصیه نمیشود.

مسئولیت پذیری

مسئولیت پذیری واژه ای است که در بسیاری از داد و ستد های روزانه آنرا میگوییم و میشنویم اما آیا واقعا به محتوای درست آن و تاثیر آن در موفقیت درکسب و کار بصورت جدی فکر کرده ایم؟

آیا شخصی را میتوانیم در اطافیان و در بیوگرافی ها رصد کنیم که موفق بوده اما مسئولیت کارهای خود را قبول نمی کرده است؟

مسئولیت پذیری یک تعهد درونی است که باعث بهبود فعالیت های یک فرد که وظایفی به عهده اوست میشود.

این موضوع برای موفقیت در کسب و کار به مراتب مهمتر از هر مسئله دیگری نمود دارد.چرا که در مسیر رشد یک کسب و کار چالش های مختلفی که رخ میدهد اگر حس مسئولیت پذیری احساس نشود خیلی زود افراد از مسیر اصلی موفقیت در این راستا منحرف میشوند.

مسئولیت پذیری یعنی پاسخگو بودن در برابر خودمان ،کسی که مسئولیت پذیری دارد کارها را به موقع و با تمام تلاش به سرانجام میرساند و در صورت وجود اشتباه ،اهتمام خود را در جهت جبران آن خواهد نمود.

افراد مسئولیت پذیر بهانه نمی آورند و بجای شکایت از شرایط به دنبال راه حل ها خواهند بود.

موفقیت در کسب و کار

با خود و اطرافیان خود صادق هستند و این صداقت باعث جلب اعتماد خواهد شد.اعتماد در درون شخص باعث افزایش عزت نفس و در پی آن اعتماد به نفس شده و در اطافیان باعث وجود اعتبار میشود.

و حتما میدانید و دیده ایم که یکی از مهمترین ارکان یک کسب و کار موفق در جامعه اعتبار است.

اعتبار باعث میشود شخص بتواند در چالش های پیش رو با تقاضای یاری از معتمدین به خود به راحتی مشگلات را پشت سر گذاشته و سرعت حرکت خود را بهبود بخشد.

یکی از بزرگترین نتایج عدم مسئولیت پذیری اهمال کاری است(تعویق انداختن کارها) که مسلما در خصوص کسب و کار بسیار خطرناک بوده و یکی از اهرم های مهم شکست در این مسیر خواهد بود.

پذیرش مسئولیت پذیری برای کسانی که تاکنون جدی به این موضوع اهتمام نکرده اند اصولی دارد که با پذیرش مسئولیت های کوچک شروع شده و با تمرین های مکرر بهبود میابد.

موفقیت در کسب و کار

تسلط به کار و اطلاعات کامل

پس از برنامه ریزی های لازم و مصمم شدن در مسیر اهداف لازم است از نوع کاری که با خود نیت به شروع آن کرده ایم ،اطلاعات کامل بدست آوریم.منظور از اطلاعات ،گفتگو با یک یا دو نفر و برداشت های شخصی نیست.بایستی افراد موفق در این حوزه را جستجو و حتی الامکان رموز موفقیت آنها را مطالعه و بررسی نماییم.

از سوی دیگر با توجه به واقعیت های هر جامعه (منظور فقط جامعه کشور نیست،بلکه جامعه محلی ،شهر و …) میزانی از سنجش عرضه و تقاضا و پیش بینی های آینده را در خصوص کاری که انتخاب کرده ایم را بررسی نموده و در صورتیکه چالش های مهمی در مسیر آن میبینیم قبل از شروع به فکر راه حل های برطرف کردن آن چالش ها باشیم.

با توجه به رشد تکنولوژی در همه زمینه ها و افزایش دانش تخصصی یکی از دست آویز های موفقیت به روز بودن دانش ما از کار مورد نظرمان میباشد.خوشبختانه امروز با حداقل امکانات و با اتصال به یک فضای اینترنتی بسیاری از مطالب را میتوانیم در اختیار بگیریم.البته برای مطالب پرارزش تر و تخصصی تر که حاصل تجربه افراد موفق میباشد حتما بایستی هزینه هایی نیز در نظر گرفت و پرداخت نمود.

بایستی قبول کرد در دنیای کسب و کار کنونی علاوه بر دارایی هی فیزیکی و نیروی انسانی ((دانش)) نیز به عنوان یکی از مهمترین لازمه های رشد اقتصادی ضروری است.

دانش به محصولات و خدماتی تبدیل میشود که در چرخه های کسب و کارمبنای توسعه اقتصاد کشور را تشکیل میدهد.

خوشبختانه علی رغم بسیاری از چالش های پیش رو در سالهای اخیر ،از حوزه کسب و کارهای دانش محور حمایت های خوبی انجام شده است  و چنانچه در این راستا اطلاعات کافی کسب کنید خواهید دید میتوان با سرمایه اندک و اخذ پشتیبانی از مراکزی مانند پارک های علم و فناوری کسب و کارهای بجا و موفقی را راه اندازی نمود.

موفقیت در کسب و کار

اهمیت طرح کسب و کار

در دنیای امروز ما برای یک مسافرت چند روزه حتی برنامه ریزی داریم.قبل از مسافرت،مسافت ها و زمان های خود را با توجه به مقصد در نظر میگسریم.بودجه خود را میسنجیم و تصمیم میگیریم در طول سفر چه هزینه هایی و تا چه میزانی برای چه مواردی بایستی اختصاص دهیم.

بیشتر بخوانید  ویژگی های شخصیتی کارآفرینان

اگر هم با تجربه باشیم ،یک ذخیره مالی برای ح.ادث پیش بینی نشده مانند خرابی اتومبیل ،درمانهای اورژانسی و … با خود همراه میکنیم.

مسلما وقتی برای یک مسافرت فقط چند روزه که شاید تنها هدف آن تفریح و استراحت میباشد ،یک برنامه درست میکنیم آیا یک کسب و کار که قرار است با خود دستاوردهای مالی و اجتماعی ,اعتبار ،آینده آرامش بخش و … به ارمغان بیاورد را بدون برنامه شروع میکنیم؟

یک طرح کسب و کار (بیزینس پلن) به ما کمک میکند با خود بدون تعارف به این نتیجه برسیم که از کجا به کجا میخواهیم حرکت کنیم.

البته ما در برخی موارد دو نوع طرح کسب و کار نیاز داریم که ممکن است کمی با هم تفاوت داشته باشند.اگر شما برای جذب سرمایه گذار ،دریافت تسهیلات ،جذب شرکای کاری و امثالهم نیاز به مشارکت یا نیروی انسانی دارید پیشنهادات خود را در قالب یک طرح کسب و کار استاندارد بایستی به مخاطبین خود ارائه نمایید .اما طرح اصلی کسب و کار با در نظر گرفتن حضور اهرم اصلی که خودمان هستیم و کمی بدون تعارف باید آماده شود.این طرح برای چالش های مختلف در طول مسیر و مشگلات و فرصت هایی که در راستای ایده و تفکر ما در جریان است ،آماده میشود.

انتظار حرکت در مسیر کسب و کار موفق بدون وجود نقشه راه همانند اینست که ما به سمت مقصدی به مسافرت برویم و در جاده طول مسیر تابلوهای راهنما وجود نداشته باشند.نتیجه بجز یک تلاش بی ثمر و از دست دادن فرصت ها و ایجاد هزینه های بدون برنامه ،چیز دیگری نخواهد بود.

یک طرح کسب و کار خوب خلاصه اجرایی از مسیر پیش رو را برای ما مشخص میکند.اهداف بلند مدت در آن لحاظ شده اما طرح به مقاطع زمانی کوتاه تقسیم بندی میشود. تا بتوانیم با اندازه گیری میزان پیشرفت و سنجش خطاها سرعت حرکت خود را برای گام های بعدی تنظیم کنیم.

یک طرح کسب و کار بطور معمول از فاکتورهای زیر بایستی پیروی کند و برای مجری اصلی صاحب کسب و کار جزئیات را بصورت شفاف بیان کند.

  • طریقه شروع کسب و کار
  • استراتژی های منطبق با بازار مورد نظر
  • تحلیل رقبا
  • برنامه های توسعه
  • برنامه های مدیریت در طول مسیر
  • سنجش فاکتورهای مالی و برنامه ریزی های آن

البته همانطور که در بخش هدف گذاری نیز بیان گردید مکتوب بودن این موارد کمک شایانی به اجرای آنها خواهد نمود.در همین راستا لازم است یک چک لیست نیز همراه طرح کسب و کار برای مجری اصلی همراه باشد تا با توجه به زمان بندی های در نظر گرفته شده ،کنترل پیشرفت و نقاط ضعف و قوت بررسی گردد.

البته پس از مدتی از شروع کسب و کار آمارهای موجود نیاز به تحلیل خواهند داشت و کمک شایانی برای تنظیم سرعت عملکرد بخ مجری کار خواهند نمود.بنابراین ثبت همه عملیات اجرایی و بخصوص سستم های مالی بزدودی خود یکی از اهرم های قدرتمند پیشرفت کار تلقی میشوند.

از نکات مهم دیگر طرح کسب و کار ،همزمان با توسعه کار در نظر گرفتن لزوم نیروهای انسانی آماتور و متخصص میباشد. حتما اگر بدانیم در چه زمانی بایستی از منابع  انسانی اصتفاده مفید و شایسته ای داشته باشیم ريالقدرت تحلیل توسعه و انتخاب ما بیشتر خواهد شد.

همچنین برنامه بازاریابی و تبلیغات و تدوین اصول صحیح آنها متناسب با کار و شغلی کع در نظر داریم ما را در مسیر گم نکردن راه اصلی کمک نموده و باعث میشود از اتلاف وقت جلوگیری به عمل اید. یادمان باشد یک طرح کسب و کار لزوما یک مجموعه چند ده صفحه ای نخواهد بود که از آن بیم و هراس داشته باشیم بلکه ارزش آن را در واقه بینی های موجود تطبیق با بازار اطرافمان بایستی جستجو کنیم.از مشورت گرفتن و مطالعه در ابعاد مختلف در خصوص تهیه طرح کسب و کار غافل نباشیم.

اگر با بسیاری از افراد در خصوص تهیه طرح کسب و کار گفتگو کنیم (آنهایی که آماده راه انداری کار خود هستند) میگویند کسب و کار من که شرایطش معلوم است و نیازی به نوشتن ندارد.سرمایه ای دارم،مکانی برای کسب و کار خود میگیرم و جنس یا خدمات خود را در آنجا شروع به عرضه میکنم ،مشتری ها هم خودشان می آیند.

تفکراتی مانند چنین مثالی ،مثل آنست که ما رسما سرمایه ها و منابع خود را آتش بزنیم ،چه آنکه آن سرمایه توسط خود شما یا خانواده تان تامین شده باشد یا از منابع مشارکتی و سرمایه گذاران تامین کرده باشید.

مثبت اندیشی از اصول اولیه کار است اما اگر شرایط به شکلی که شما در ذهن دارید متصور نشد،مشتری به اندازه کافی خرید نکرد،از رقابت در بازار عقب ماندید و هزینه های جاری شما از درآمد تامین نشد،آیا راه های جایگزین و برنامه ای متناسب با این بحران ها وجود خواهد داشت.یا اینکه سرمایه در دستان شما از دست میرود و در بسیاری از موارد بدهی هایی نیز بجا میماند.

البته در مورد خصوصصیات یک طرح کسب و کار (بیزینس پلن) بایستی در مطلب دیگری بصورت جداگانه بررسی های جامع صورت پذیرد.

ادامه دارد

تدوین :مجله ایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا