روانشناسی

نیم کره های مغز و عملکرد آنها

برخی افکار غیر اصولی در خصوص نیم کره های مغز و وظایف هرکدام از آنها و تفاوت های آنها بین اقایان و خانم ها وجود دارد.مطالعات علمی و پزوهش های محققین در این خصوص ظرافت هایی را کشف نموده که در این مطلب مجله ایران به بخش هایی از آن اشاره ای خواهیم داشت.

مغز انسان که حدود 500 گرم وزن دارد دارای میلیاردها نورون یا سلول های کغزی میباشد.این عضو در واقه تمام مدیریت و سازماندهی بدن را به عهده داشته و انرزی زیادی نیز مصرف میکند .جالب است بدانید تا بیست درصد انرژی کل مصرفی در بدن گاهی اوقات در مغز انسان مصرف میشود.

بین دو نیم کره مغز ارتباطاتی وجود دارد و هرکدام از انها به تنهایی مشغول وظایف خود میباشند و در ارتباط با نیم کره دیگر نیز تعاملاتی را برقرار میکنند.

در تحقیقات سال 2013 دانشمندان به این نتیجه رسیدند که همه افراد از دو نیم کره مغز بطور یکسان میتوانند استفاده نمایند اما بنا به شرایط روزمره زندگی شان و اینکه مرکز فرمان هرکدام از نقاط بدن در یکی از این نیم کره ها قرار گرفته است ،ممکن است در مواقعی بیشتر از یکی از انها بهره ببرند.

نیم کره های مغز
نیم کره های مغز

ویژگی های نیم کره های مغز

  • زبان و تکلم واژه ها بیشتر در منطقه چپ مغز رصد شده است و مدیریت میشود
  • راست دست ها برای کارهای عملی خود از نیم کره چپ و چپ دست ها برای کارهای اجرایی خود از نیم کره راست بیشتر بهره میگیرند.
  • توجه و تفکر به دنیای درونی هر فرد بیشتر به نیم کره چپ او برمیگردد و توجه و بررسی در وقایع بیرون از خود شخص بیشتر در نیم کره راست مدیریت میشود.
  • اعتقاد بر این است نیمکره راست بیشتر سمت چپ بدن را کنترل نموده و قدرت تشخیص چهره ها و حل معما در همین نیم کره است.همچنین قدرت خلاقیت و حس لامسه و مرکز احساسات و عشق نیز در نیم کره راست رصد شده است.
  • در همین راستا اعتقاد بر این است سمت چپ مغز قسمت راست بدن را کنترل و مدیریت میکند و این نیمکره از انتقاد کردن گریزان است و قدرت تخیل ندارد و مرکز حفظ اعداد شمرده میشود.با چزئیات سروکار دارد و با بی نظمی مخالف و به شدت نظم پذیر است.
بیشتر بخوانید  ویژگی‌های جالب مغز زنان/ دلیل زیاد صحبت کردن خانم‌ها نسبت به آقایان چیست؟

به گوشه کوچکی از چگونگی عملکرد و وظایف دو نیم کره مغز انسان اشاره ای کوتاه داشتیم .اما بد نیست بدانید این حوزه به شدت پیچیده بوده و تحقیق دانشمندان و علاقه مندان این مسائل همچنان ادامه خواهد داشت و چه بسا در آینده فاکتورهایی از عملکرد این عضو حساس و مهم را بدانیم که باور کردنش برایمان بسیار سخت و حیرت آور باشد.

مجله ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا