گردشگری

کرمان پنجمین شهر تاریخی ایران

کرمان شهری در جنوب شرقی کشورمان است که مرکز استانی به همین نام است.این شهر با حدود 740 هزار نفر جمعیت و حدود سیزده هزار هکتار وسعت یکی از 5شهر تاریخی ایران است.البته در اسناد تاریخی نام این شهر را کارمانا ،گواشیر و بوتیا نیز ذکر کرده اند.

آنچه در تاریخ جستجو میشود در زمان اردشیر بابکان در محل کرمان فعلی شهری اباد وجود داشته که مبین آن نیز آثار قلعه دختر و قبعه اردشیر میباشد.

تاریخ این سرزمین در سالهای قبل و بعد از اسلام دچار تحولات و دستخوش ناملایمات زیادی بوده است. اما در سال 1160هجری قمری نادرشاه افشار و عمال او با هجوم به این شهر و به بهانه قتل رضاقلی میرزا پسرش به جنون آدمکشی مبتلا گشته و مردم بی گناه این شهر را قتل عام نمود و شهر را به یغما برد.گفته شده از سرهای مردم بی گناه مناره هایی ساختند و محله پامنار فعلی یادآور این واقعه تاریخی دردناک است.

کرمان
کرمان

متاسفانه پس از گذشت مدتی بازهم با حادثه ای ناگوار ،خشم آقامحمدخان قاجار گریبان مردم این شهر را گرفت و به بهانه حمایت از آخرین بازمانده دوران زندیه ،لطفعلی خان زند چشم های مردم را درآوردند.

در دوران زندیه پس از سقوط شیراز ،لطفعلی خان زند که به کرمان رفته بود برای مدتی این شهر را پایتخت قرار داد .

آب و هوای کرمان

از آنجائیکه این شهر سومین شهر مرتفع کشور بعد از شهرکرد و یاسوج میباشد از آب و هوای نسبتا خنکی برخوردار است.در زمستان با هوای سرد و خشک و در تابستان با هوای نسبتا خنک روبرو میباشد.

بیشتر بخوانید  گشتی در بازار بزرگ تهران

اهالی این شهر  با زبان فارسی و با لحجه خاصی بنام کرمانی سخن میگویند . لحجه کرمانیان بسیار شیرین بوده و مورد علاقه اکثر مردم ایران است.

کرمان
کرمان

جاذبه های تاریخی

نه تنها این شهر  بلکه استان کرمان از استانهای تاریخی کشور محسوب میشود.جالب است بدانید این استان 5 اثر ثبت شده در یونسکو داشته و 660 اثر ملی ثبت شده در کشور دارد.

بنابراین برای علاقه مندان به تاریخ این استان سرشار از دیدنی های مختلفی است که میتوانند اوقات خود را برای مشاهده و لمس آثار تاریخی آن صرف نمایند.

بصورت فهرست وار به بخشی از این آثار اشاره ای خواهیم داشت:

مجموعه گنج علی خان

گنبد جبلیه

باغ شازده

مسجد جامع مظفری

حصار شهر قدیم کرمان

بازار کرمان

آرامگاه شاه نعمت الله ولی

مسجد جامع ملک

کلوت شهداد

عمارت درخشان ایرانی

یخدان موئدی

مجموعه ابراهیم خان

باغ سنگی سیرجان

ارگ انار

ارگ راین

کرمان
کرمان

جاذبه های طبیعی

این شهر و استان از جاذبه های طبیعی چشم نوازی برخوردار است که توریست های ایرانی و خارجی به قصد آنها به دیدن این شهر و دیار راهی میشوند.تعدادی از این جاذبه ها عبارتند از :

باغ گلشن

باغ سرآسیاب

باغ مشیر

باغ نشاط

کوه هزار

کویر لوت شهداد

پیست اسکی مسیرج

منطقه گندم بریان

آبشار سیمک

صنایع دستی

این شهر به فرش زبانزد در جهان است.فرش این دیار از قدمت بالایی برخوردار است و در دورهای مختلف دستخوش بهبود یافته ای شده است.آنچه باعث شهرت فرش کرمان شده است نقوش و طرح های آن است .البته فرش های عشایری بافت نیر در این استان از رونق ویژه ای برخوردار است که مرکز ارائه ان  معمولا سیرجان محسوب میشود.

بیشتر بخوانید  استرالیا را اینگونه بشناسیم

همچنین پته دوزی نوعی از رودوزی است که سطح پارچه با نخ های رنگی منقش میشود ککه از زیبایی منحصر به فردی در صنایع دستی برخوردار است.این اثر دستی در این استان توسط بانوان و دختران با ذوق و سلیقه ویژه و هنرمندانه ای به عنوان یکی از کالاهای دستی و هنری این استان ارائه میشود.

شرکت ماهان ایر که در سال 1992 میلادی تاسیس آن در این شهر انجام پذیرفت یکی از خطوط هواپیمایی شناخته شده است که متعلق به کرمان میباشد و از این دیار به جهان معرفی شده است.

سوغات کرمان

این استان از تنوع سوغات بالایی برخوردار است که معمولا مسافرین حتما در برنامه های خود خرید این سوغاتی ها را خواهند داشت.

اهم سوغات کرمان عبارتند از:

کلمپه،کماچ سمن،قطاب،قوتو کرمان،زیره،پسته،پته دوزی،ظروف مسی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کرمان

مجله ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا